هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

با هفته نامه قزوین فردا هر هفته به میان شما خواهیم آمد و سعی خواهیم کرد در عرصه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و بینش مردم خوب استان قزوین از هر کوششی دریغ نورزیم.
از کلیه کسانی که این هفته نامه به دست آنها می رسد یا در فضای مجازی محتوای آن را می بینند، همین طور اهالی رسانه از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی دعوت می کنیم پس از مطالعه مطالب، به نقد و بررسی این هفته نامه بپردازند و به ما در ادامه راه یاری رسانند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

در وصف آن رشک ملک

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ب.ظ

تجربیات شنیدنی دکتر حداد عادل از درک محضر رهبر معظم انقلاب   
در وصف آن رشک ملک

جلسه گردهمایی طلاب و روحانیون اصولگرای استان قزوین، سه‌شنبه 13 بهمن ماه با حضور جمعی از نمایندگان مجلس و مقامات کشوری و استانی به میزبانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی در حسینیه آیت‌الله شالی برگزار شد.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام حسینی به عنوان میزبان برنامه ضمن خیرمقدم به حضار و مهمان ویژه برنامه از نقش روحانیت برای بیداری مردم در مبارزه با نظام استبدادی شاه سخن گفت. سپس از دکتر  غلامعلی حداد عادل  که  او را پرچمدار اصولگرایی نامید، درخواست کرد که به ایراد سخنرانی بپردازد و بر اساس تجربه‌های حاصل از درک محضر مقام معظم رهبری، تجربیات خود را برای طلاب جوان و مریدان رهبر انقلاب بازگو کند.


مقام معظم رهبری الگوی روحانیت امروز است

دکتر حداد عادل در ابتدای صحبت خود  با بیان اینکه انقلاب مدیون روحانیت است و در کنار آن روحانیت نیز  با این انقلاب دچار تحول شد پس روحانیت نیز مدیون انقلاب است، عنوان کرد:  «مرحوم شهید مرتضی مطهری در کتاب داستان راستان می‌نویسند که روزی کسی در محضر پیغمبر این آیه را خواند: کیف فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَـؤُلاء شَهِیدًا ، پیغمبر پس از شنیدن این آیه به گریه افتاد و یاد قیامت افتاد. در روز قیامت برای هر امتی الگویی می‌آورند و الگوی ما مسلمانان پیغمبر هستند. اینکه هر امتی الگویی دارد مساله‌ای است که باید به آن پرداخت.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «روحانیت هم در هر دوره‌ای یک معیار و شاهد داشت که در عصر خود برتر و الگو بوده است. شما بیشتر از من تاریخ روحانیت را می‌دانید، شیخ مرتضی انصاری و آیت‌الله بروجردی از این جمله هستند. آقای بروجردی در زمان خودش الگوی روحانیت زمان بود. هر طلبه جوانی که قدم به حوزه می‌گذاشت می‌خواست شبیه ایشان شود. امام یکی دو سال بعد از فوت آیت‌الله بروجردی به عنوان مرجع شناخته شده و الگوی روحانیت زمان شدند. بعد هم انقلاب شد و امام علاوه بر مرجعیت به معنی واقعی کلمه رهبر نظام شدند که البته الگوهای پیشین از چنین مقامی برخوردار نبودند. اینک الگوی امروز روحانیت کشور ما مقام معظم رهبری هستند. یعنی طلبه جوانی که وارد حوزه می‌شود چشمش طبیعتاً به رهبری است و تلاش می‌کند مثل ایشان باشد.»


انس با قرآن از خصوصیات بارز امام خامنه‌ای است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی خصوصیات مقام معظم رهبری را بدین شرح برشمرد: «خصوصیت اول ایشان ایمان و تقواست. خداشناس و خداترس نیز هستند  و هر کلمه‌ای که می‌خواهند به زبان بیاورند، دقت می‌کنند که دقیق، درست و بجا باشد تا مبادا در حق کسی ظلمی بشود. زهد و تقوا و پارسایی و انس با قرآن در حد اعلاء در ایشان دیده می‌شود. نمی‌دانم چند بار در سال قرآن را ختم می‌کنند که هربار نزدیکان ایشان را می‌بینم، قرآنی در دست دارند که امضا شده که در فلان تاریخ ختم انجام شد. هربار هم که صحبت از آیه‌ای می‌شود نکته‌ای می‌گویند که نو و بدیع است.»

دکتر حداد عادل در ادامه گفت: «وقتی در آموزش و پرورش بودم، به فکرم رسید که برای دوره دبیرستان هم درس قرآن را به عناوین درسی اضافه کنم. طرحی را تصویب کردیم و من ظرف مدت چهار سال این کتب درسی را نوشتم. هر بار طرح را می‌بردم خدمت ایشان و می‌گفتم من این موضوعات را می‌خواهم بنویسم و این دیدگاه من است، ایشان راهنمایی می‌کرد. می‌خواهم بگویم که انس با قرآن از خصوصیات ایشان است و دل و جانشان با قرآن است.»


هنر تسلط بر ادبیات فارسی را در سخن گفتن رهبری می‌توان دید

رئیس فرهنگستان  زبان و ادب فارسی همچنین گفت: «من مقام فقهی نیستم اما در حوزه‌هایی که دانش دارم درباره مقام معظم رهبری صحبت می‌کنم.»

دکتر حداد عادل سپس عنوان کرد: «یکی دیگر از خصوصیات ایشان، آشنایی عمیق و دقیق با تاریخ اسلام علی‌الخصوص تاریخ تشیع است. من پیش از انقلاب به حضور ایشان نرسیده بودم اما وقتی در دانشگاه صحبت می‌کردیم می‌گفتند هیچ‌کس به اندازه فلانی که در مشهد است، تسلط به تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع ندارد. در واقع خصوصیت ایشان به این نیست که فقط فقیه یا متعبد  باشند یا فقط انس با قرآن و حدیث داشته باشند، بلکه ایشان در رشته‌هایی صاحب نظر است که اصلاً در علوم حوزوی تدریس نمی‌شود. مثلاً یکی از توانایی‌های ایشان ادبیات فارسی است. هر بحثی که ما درباره ادبیات فارسی می‌کنیم ایشان نکته‌ای دارند که ما تاکنون نشنیده‌ایم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «من رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستم، اما از همصحبتی با ایشان متحیر می‌شوم. درباره بیدل چنان با تسلط صحبت می‌کنند که گویی یک متخصص سبک هندی در حال صحبت است. یا یک بار در مشهد در محضر ایشان نهار می‌خوردیم، گفتم فلان شعر عربی را به فارسی برگردانده‌ام. گفتند اینکه در مثنوی آمده و همان‌طورکه نهار می‌خوردند شروع کردند کل آن داستان را از مثنوی معنوی از حفظ خواندن و ما فهمیدیم که زیره به کرمان برده‌ایم. شما این هنر تسلط بر ادبیات فارسی را در سخن گفتن ایشان می‌بینید.»

دکتر حداد عادل افزود: «یک بار می‌گفتند نشستم فهرست تفصیلی بیست و هشت جلد اغانی ابوالفرج اصفهانی را نوشتم. یادم می‌آید، شب‌ تولد امام حسن(ع) در ماه رمضان که شعرا خدمت ایشان می‌رسند و شعر می‌خوانند، یک شاعر از اهواز آمد و گفت می‌خواهم در فلان سبک فلکلور با این جزئیات برای شما شعری بخوانم. ما که عربی بلد هستیم، متوقف شدیم. ایشان شعر را خواند و آقا بسیار تحسین کردند و بعد شروع کردند بر همان اساس شعرهای عربی دیگری خواندند. رهبر عزیز ما شاعر هم هستند. گاهی در خدمت ایشان شاعری شعری می‌خواند و سپس ایشان مثلاً می‌گویند اگر به جای فلان کلمه در مصرع دوم بیت سوم فلان کلمه را می‌گفتید بهتر بودیا مثلاً از نظر وزنی یک هجا کم دارد. این یکی از توانایی‌های ایشان است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: «ایشان به داستان و رمان نیز تسلط کامل دارند. هر کتابی که می‌خوانند آخرش یک یا دو صفحه یادداشت می‌نویسند. من حیرت می‌کنم که ایشان چطور اینقدر کتاب می‌خوانند. من گاهی می‌بینم که ایشان کتاب‌هایی را که در تخصص من است و من نخوانده‌ام، با دقت می‌خوانند. اینطور کتابخوان حرفه‌ای هستند. در کنار این مسائل فرهنگی و هنری به سینما هم اشراف دارند و فیلم‌های زیادی می‌بینند. همان اندازه که به سینماگران حساس هستند و به آنها توجه دارند به مداح‌ها هم توجه دارند. توجه دارند که مداحی که در محضر ایشان انجام می‌شود مناسب باشد و اختلافی بین شیعه و سنی ایجاد نکند. زمانی هم که مداح می‌خواهد خداحافظی کند، در گوش او با لحنی پدرانه تذکر می‌دهند.» 

وسعت دانش و دید برای کسی که باید جامعه را اداره کند، لازم است

دکترحداد عادل سپس به بررسی خصوصیات و دانش سیاسی مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: «در مسائل سیاسی هم همین‌طور هستند. در زمان آقای خاتمی وقتی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌گفتند که خاتمی یلتسین ایران است، ایشان شروع کردند به سخنرانی کردن و گفتند، وقتی یلتسین در شوروی سرکار بود، یادداشت‌های مفصل روزانه نوشته‌ام و آنها را مرور کردم و با تحلیل روش و رفتار یلتسین، اصلاً این حرف‌هایی که آنها می‌زنند امکانش در ایران وجود ندارد. می‌خواهم بگویم با چنین تسلط و تبحر سیاسی صحبت می‌کنند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: «یکی دیگر از خصوصیت ایشان آگاهی به تاریخ معاصر ایران است. گاهی که صحبت می‌شود ایشان درباره نظام و شاهان دوران قاجار و تحلیل و تفسیر وضعیت آن دوران و نیز دوران پهلوی با اطلاعات و دانش کامل سخن می‌گویند. این وسعت دانش و دید برای کسی که باید جامعه را اداره کند، لازم است و ایشان همه این شرایط و خصوصیات را دارد.»

از دیگر موضوعاتی که دکتر حداد عادل به آنها پرداخت اهمیت و جایگاه خانواده و زن از دیگاه مقام معظم رهبری بود. وی در این باره گفت: «یکی دیگر از خصوصیات ایشان توجه به خانواده است. دقیق رسیدگی می‌کنند به زندگی فرزندان. یک بار در محضر ایشان بودم که متوجه شدند کتاب تعلیمات اجتماعی سوم ابتدایی که درس خانواده هاشمی را در آن قرار دارد را من نوشته‏ام. با خوشحالی گفتند،چه کتاب خوبی بود. گفتم شما کتاب را چطور خواندید؟ گفت وقتی بچه‌ها مدرسه می‌رفتند با آنها درس کار می‌کردم و این کتاب را خوانده بودم.»

نماینده مردم تهران در مجلس، اضافه کرد: «روزی که عقد دختر من و پسر ایشان بود، مردها و زن‌ها جدا بودند. بعد گفتند که پدر داماد و عروس تشریف بیاورند سر عقد. آقا دست مرا گرفتند و رفتیم. همسر آقا آمده‌بودند بیرون اتاق استقبال آقا و همه هم در اتاق منتظر ما بودند اما آقا چند دقیقه‌ای ایستادند و از خدمات و الطاف همسرشان برای من گفتند. گفتند که این خانم به گردن من حق دارند و در سال‌های زندان با سختی‌های من ساخته و این مطالب را با لحن مهربانانه و قدرشناسانه بیان کردند.»

وی تاکید کرد: «یکی از نتایج این تربیت درست این است که هر چهار پسر ایشان معمم شدند و دنبال کارهای دینی رفتند و آلوده به مسائل اقتصادی و معاملات نفتی نشدند. آنقدر این بچه‌ها ساده زندگی می‌کنند که زندگی‌شان قابل الگوبرداری است. از طرفی این فرزندان به حدی از دوربین و عکس و شهرت و دیگر حرف‌ها گریزان هستند که مردم متدین حزب‌اللهی که عاشق ولایت هم هستند، اگر فرزند رهبری را در خیابان ببینند نمی‌شناسند. این ناشی از تربیت این مرد بزرگ است.» 


این قداست رهبری است که دل‌های مردم را به ایشان پیوند می‌زند

نکته پایانی دکتر غلامعلی حداد عادل توجه و دقت رهبر معظم انقلاب به مساله بیت‌المال بود: «از نظر عفت و دقت در بیت‌المال رفتار این مرد بزرگ غوغاست. یکبار به من مسئولیتی سپردند و بعد مدتی خدمت ایشان رسیدم و گفتم انجام این کار فلان مقدار بودجه می‌خواهد. گفتند درست است که این کار را من به شما سپردم اما نمی‌شود که همین طور دست به بیت‌المال ببرم. اجازه بدهید از راه‌های قانونی پیگیری کنیم.»

وی یادآور شد: «همان طور که وصف و مدح بیجا بد است، ذکر نکردن فضائل واقعی کسی که رهبری یک جامعه را به عهده دارد نیز گناه است. چقدر خارجی‌ها دروغ‌پردازی می‌کنند که قداست رهبری را از بین ببرند. آنها می‌دانند که این قداست رهبری است که دل‌های مردم را به ایشان پیوند می‌زند، اگر این قداست از بین برود این پیوند دلی نیز گسسته می‌شود.»

عضو هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی در ادامه گفت: «نوه مشترک من و ایشان که به دنیا آمد، فتنه‌گری که در پاریس زندگی می‌کند، فیلمی ساخت که می‌خواست بگوید آقا مجتبی و خانمش رفتند لندن و کل طبقه یک هتل را اجاره کرده‌اند و یک میلیون پوند خرج زایمان فرزند این دو شد. همسرم به من گفت بعضی می‌پرسند که دختر شما کی رفتند لندن؟ من چند بار مجبور شدم توضیح بدهم که این بچه در بیمارستان رویال کلینیک واقع در پل سیدخندان به دنیا آمده و پزشک ایشان خانم دکتر وحید دستجردی بودند که هزینه‌ای دریافت نکردند و کل هزینه بیمارستان پانصدهزار تومان شد.»

دکتر حداد عادل در انتهای سخنان خود عنوان کرد: «مقام معظم رهبری مصداق این حدیث است: العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس. یعنی اگر می‌خواهید دچار شبهه نشوید باید عالم به زمان باشید. ایشان عالم به زمان است. الگوی روحانیت امروز و فردای ایران ایشان است. یک دهان خواهم به پهنای فلک/ تا بگویم وصف آن رشک ملک.»


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی