هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

با هفته نامه قزوین فردا هر هفته به میان شما خواهیم آمد و سعی خواهیم کرد در عرصه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و بینش مردم خوب استان قزوین از هر کوششی دریغ نورزیم.
از کلیه کسانی که این هفته نامه به دست آنها می رسد یا در فضای مجازی محتوای آن را می بینند، همین طور اهالی رسانه از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی دعوت می کنیم پس از مطالعه مطالب، به نقد و بررسی این هفته نامه بپردازند و به ما در ادامه راه یاری رسانند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید



حجت‌الاسلام سید شمس‌الدین موسوی  شالی

 از رابطه پدر بزرگوارش با نماز می‌گوید

پدرم در ایام بیماری به 

طلاب جوان اقتدا می‌کردند

 آیت‌الله موسوی شالی، شخصیت جامعی داشتند، فقط یک عارف عزلت‌نشین که گوشه‌ای به عبادت بپردازند، نبودند. بلکه شخصیتی اجتماعی، سیاسی، مبارز و مجاهد، عالم، فرزانه و عارف بودند. نکته بسیار زیبا در زندگی ایشان این است که علی‌رغم اینکه در وسط میدان بودند و فعالیت‌های گسترده و زیادی داشتند، هیچ گاه اجازه نمی‌دادند نماز جماعت اول وقتشان در مسجد به تأخیر بیفتد. نماز صبح را هم مقید بودند در مسجد اقامه کنند، حتی در شهر غریب. مثلاً زمانی که در مسافرت بودند. یادم می‌آید گاهی در مسیر، وقت اذان صبح به مسجدی می‌رسیدیم، ایشان درِ مسجد را می‌زدند و خادم را بیدار می‌کردند، خیلی اوقات خادم ناراحت می‌شد که از خواب بیدار شده است. دوستان و نزدیکان به ایشان می‌گفتند: خدا را خوش نمی‌آید، خادم ناراحت می‌شود و به زحمت می‌افتد. حاج آقا می‌فرمودند: رضای خدا در این است که درِ مسجد باز شود و مردم برای خواندن نماز بیایند و رضای خدا ارجح است.
مسجدی در بدو ورود به تاکستان بود که حاج آقا مقید بودند هرچند با مشقت و زحمت زیاد، نماز صبح‌شان را آنجا بخوانند. حاج آقا می‌گفتند: تا زمانی که در اینجا هستم هر روز صبح برای اقامه نماز می‌روم تا درِ مسجد باز شود و چنانچه مسافری در حال عبور باشد و قصد خواندن نماز داشته باشد، بهانه‌ای برایش نباشد.
 ایشان می‌گفت: می‌خواهم بنده خدا چنین بهانه‌ای برای نماز نخواندن یا با تأخیر خواندن نداشته باشد.
حاج آقا روحیه‌ای این‌چنینی داشتند و حتی زمانی که سکته کردند و بخشی از بدنشان از کار افتاده بود و مجبور بودند روی صندلی نماز بخوانند، باز هم نمازشان به جماعت و سر وقت در مسجد برگزار می‌شد. با آن وضعیت، ما کمک می‌کردیم و ایشان را به مسجد می‌بردیم. ایشان چون روی صندلی نماز می‌خواندند، نمی‌توانستند امام جماعت باشند و با اینکه آیت‌الله بودند، به طلاب جوان اقتدا می‌کردند و نماز را به جماعت می‌خواندند. اینها برای ما درس بود. من با دیدن این ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله شالی،  خجالت می‌کشیدم و شرم می‌کردم که با داشتن بدن سالم نمازم را در خانه بخوانم. به همین خاطر همواره همت و سعی می‌کنم که نماز صبح را هم در مسجد بخوانم. نماز ظهر و مغرب عموماً در مساجد برپا می‌شود، اما نماز جماعت صبح کمرنگ شده است. این درسی است که حاج آقا با رفتارشان به ما یاد دادند.
مثال دیگری از زندگی ایشان بزنم: در مناطق ما در بعضی جاها مرسوم است مجالس ختم قبل از ظهر برگزار می‌شود و پایان مجالس منتهی می‌شود به اذان ظهر. عموماً این سنت ایجاد شده بود که بعد از مراسم نهار می‌دادند. حاج آقا در این مراسم، بعد از مجالس به نماز می‌ایستاد و نماز اول وقت را از دست نمی‌داد. این رفتار حاج آقا باعث شد کم کم  این سنت اشتباه اصلاح شود و حالا در بسیاری از جاها نهار بعد از اقامه نماز داده می‌شود. 


من تا قبل از اینکه  به خارج از ایران بروم، فکر می‌کردم ما در مقوله نماز ضعیفیم و تبلیغات گسترده‌ای می‌شد که اهل سنت خیلی به نماز اول وقت بها می‌دهند. اما از نزدیک که مشاهده کردم،  دیدم در مکه و مدینه به اجبار مغازه‌ها را تعطیل می‌کنند و نماز برگزار می‌کنند. در برنامه‌های تبلیغی که در بیرون از ایران داشتم به این نتیجه رسیدم که گرچه ما کمبودهایی داریم، اما به برکت نظام ولایی، به برکت خون شهدا و به برکت رهبر نازنین و امام راحل‌مان که الگوی نماز هستند، الحمدالله در مجموع فضای خوبی وجود دارد. ما مسئولانی چون شهید رجایی داشتیم که می‌گفتند به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید نماز دارم. در مجموع و به برکت اینها معتقدم فضای خوبی است ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم. 
به نظرم بهترین روش برای گسترش فرهنگ نماز، کار روی خانواده‌هاست، اگر پدر و مادری اهل نماز باشند و نماز را به موقع و درست و با حلاوت برگزار کنند، فرزندانشان اهل نماز می‌شوند. این فرهنگ‌سازی  در مورد والدین باید از طریق رسانه‌ها، انجمن‌های اولیا و مدارس و... انجام شود.

حجت الاسلام سید هاشم موسوی شالی
 نماینده ولی فقیه و امام جمعه شال
ذوق و سلیقه به خرج دهیم، جوانان جذب مسجد و نماز می‌شوند
 در شال 6 مسجد فعال داریم و یک مسجد نیز در دست احداث است. برخی از این مساجد امام جماعت دائم دارند که طبیعتا استقبال از آنها بیشتر است و نمازجماعت با جمعیت بیشتری در آنجا اقامه می‌شود. مثلا مسجد جامع جوان‌های زیادی را جذب کرده است.
جذب جوانان به مساجد و نماز جماعت چندعامل دارد. یکی از آنها روحانی است که در آنجا نماز می‌خواند. روحانی با ذوق و سلیقه، مردم‌دار و با روحیه جوان‌گرا، باعث جلب و جذب جوانان می‌شود. بخشی از این خصوصیات برای روحانی اکتسابی است، اما برخی دیگر خدادای است. نمونه خوبی که در این مورد در شال داریم حاج آقا شمس الدین موسوی است که جوانان زیادی منتظرند ببینند، ایشان در کدام مسجد و مجلس است، شرکت کنند. مورد دیگر، خود مردم هستند، روحیه سنتی و مذهبی مردم خود عامل جذب جوانان به مساجد و نماز است که در شهر شال این مسئله وجود دارد. 
امکانات هم تاثیر زیادی دارد، اما شخصا معتقدم ما نباید همه چیز را به گردن کمبود امکانات بیاندازیم، اگر خودمان کمی ذوق و سلیقه به خرج دهیم، می توانیم در جذب جوانان به مسجد تاثیرگذار باشیم.
به نظرم لازم است بچه‌های مذهبی، طرح‌هایی را اجرا کنند تا جوانان بیشتری جذب مساجد شوند. مثلا یکی از این طرحها می‌تواند این باشد که هر کدام از بچه‌های مسجد، یکی از دوستان خودش را همراه خودش برای اقامه نماز به مسجد بیاورد. این روند، آرام آرام بدون هزینه می‌تواند مشارکت مردم در مساجد و اقامه نماز را بیشتر کند.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه، امام جمعه بوئین‌زهرا
عطر نمازبه مشام می‌رسد
 با توجه به رسالت نظام جمهوری اسلامی که از آیه 41 سوره حج تبیین شده است، اولین ویژگی انسان‌های خدامحور و خداباور، اقامه نماز در زمین است و هر جا حکومت دست این افراد باشد، اقامه نماز هم وجود دارد، با این توضیح که اقامه با خواندن نماز متفاوت است.
در سال‌های اخیر با همت و توجه ستاد اقامه نماز کل کشور، اجلاس سراسری نماز هر سال در سطح کشور برگزار می‌شود. مقام معظم رهبری هم نظر جدی بر این موضوع مهم دارند و همانند کنگره حج و همایش میلیونی آن، پیامی را به مناسبت برگزاری این اجلاس، منتشر می‌کنند.
در دولت‌های مختلف هم شخص رئیس‌جمهور یا معاون اول وی همراه با تعدادی از وزرای کابینه دولت، در اجلاس حضور پیدا می‌کنند که باز اهمیت برگزاری این اجلاس را می‌نمایاند؛ اجلاسی که در استان‌های مختلف با حضور استاندار و امامان جمعه و جماعات و مسئولان اجرایی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار می‌شود.
با توجه به این موضوع و استقبالی که در استان از برگزاری این اجلاس شده است و همچنین زمینه‌های فراهم‌‌شده، جایگاه این اجلاس و اهمیت آن بیش از پیش برای مردم و مسئولان، مشخص شده است. 
خروجی برگزاری اجلاس در استان قزوین این است که عطر نماز را در تمام جامعه، خانواده و مراکز عمومی و دولتی، به مشام جان انسان‌ها می‌رساند. با رعایت این نکته که انتظار مقام معظم رهبری از برگزاری این اجلاس‌ها با توجه به بیاناتشان، این است که این اجلاس یک مسأله کلیشه‌ای و صوری نباشد؛ بالعکس عمومی و تأثیرگذار باشد و در تمام جامعه به صورت ملموس مشاهده شود.
برای ترویج خوبی‌ها و خوب‌ها، باید به امر تبلیغ روی بیاوریم. بهترین تشویق برای امر نماز تبلیغ نماز است که این فریضه الهی واجب به صورت معروف در جامعه بیاید که قرآن هم از ما «امر به معروف» را خواسته است.

حجت‌الاسلام سیدضیاء‌الدین هاشمی، امام جمعه  آوج 
امیدواریم نتایج برگزاری اجلاس نماز نصیب استان شود
 برگزاری اجلاس نماز برای استان ما برکات زیادی در پی دارد و خدا را شاکریم که این رویداد مهم در استان قزوین برگزار می‌شود. امیدواریم از این اجلاس نتایج بسیاری نصیب استان شود.
آوج از مراکز حوزوی فاصله دارد و لذا ما در مورد جذب امام جماعت و مبلّغان متاسفانه دستمان باز نیست. با این حال تلاش‌های بسیار زیادی انجام گرفته است و در سطح شهر حدود 15 محل نماز جماعت با حضور روحانیون برگزار می‌شود که عمدتاً در مساجد و مدارس است. البته در برخی مدارس با توجه به امکانات موجود نماز جماعت توسط معلمان یا دانش‌آموزان اقامه می‌شود. از این رو، ما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم و باید برای حضور روحانیان و مبلّغان تلاش کنیم. 
 اما از سویی، به حمدالله نمازهای جماعتی که برگزار می‌شود، بسیار پرجمعیت است. این موضوع هم در آوج و هم در روستاها به چشم می‌آید. استقبال بسیار خوب است، اما کفایت نمی‌کند و باید روزی بیاید که در تمام شهرستان‌ها و روستاها در  مساجد و مدارس نماز جماعت برگزار شود. در حال حاضر، برخی از مدارس امکانات مناسبی را برای حضور همه دانش‌آموزان در نماز جماعت ندارد و دانش‌آموزان به صورت نوبتی، کلاس به کلاس در نماز جماعت شرکت می‌کنند. در ادارات نیز دیده شده، نمازخانه مناسبی که همه کارمندان بتوانند نماز جماعت اقامه کنند، وجود ندارد. به ویژه اداراتی که از مساجد فاصله دارند، لازم است نمازخانه مناسب داشته باشند.
ما در آوج، در تدارک ایجاد حوزه علمیه هستیم و انشاءالله به زودی کار جذب طلاب آغاز می‎شود و شهریور سال آینده حوزه علمیه آوج افتتاح خواهد شد. افتتاح حوزه علمیه می‌تواند کمک خوبی برای نماز و برگزاری نمازجماعت باشد و قطعاً تحول بسیار خوبی برای منطقه خواهد افتاد.

حجت الاسلام بهاء الدین آقاحسینی 
نماینده ولی فقیه و امام جمعه سگزآباد
 اگر ستون دین برپا باشد، دشمن کاری از پیش نمی‌برد
 نماز که ستون دین ماست، اگر در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد، یقینا بسیاری از مفاسد فردی و اجتماعی را از بین می برد و تهاجم ناجوانمردانه فرهنگی به اسلام را بی‌اثر می کند.
شهر سگزآباد حدود 7 هزار جمعیت دارد و 6 مسجد که در 3 مسجد اصلی شهر، دو وعده نماز جماعت برگزار می شود. حضور جمعیت در مراسم اقامه نمازجماعت خوب است. استقبال خوبی می‌شود، البته نمی توان گفت عالی است. بعد از اینکه در این شهر نمازجمعه برپا شد، به گفته خود ساکنان، استقبال از نماز جماعت بیشتر شد و حضور جوانان نیز گسترده تر. در مساجد مشارکت خوب است و شب‌های جمعه نیز صدقه سلامتی امام زمان جمع و به نیازمندان اهدا می‌شود.
البته اینها کافی نیست و مساجد ما ظرفیت و امکانات بیشتری دارد. باید بتوانیم جوانان بیشتری را با تبلیغ و تشویق جذب مساجد کنیم. جوانان باید بدانند تنها راه نجات و تنها رشته محکم الهی نماز است.
تعداد روحانیون در شهر کم است. اگر روحانیون باشند و مستقر شوند و با امام جمعه همه با هم همکاری داشته باشند، حتما شرایط بهتری مهیا می‌شود. اما چون با بویین زهرا فاصله داریم، هر عزیزی نمی‌پذیرد که به اینجا بیاید. سازمان تبلیغات هم اگر بخواهد روحانی بفرستند مشکل محل سکونت و خانه عالم وجود دارد و مقداری از این بابت در مضیقه هستیم. البته در محرم و ماه رمضان روحانیون و مبلغین به سگزآباد می‌آیند و در مدارس نیز نماز جماعت برگزار می‌شود، اما این دائمی نیست و گرچه مدارس مشتاقند و بارها درخواست داده‌اند، اما دست ما خالی است.
اگر در خانواده‌ها، درشهرها، استان‌ها عمود دین که نماز است برپا شود، تهاجم فرهنگی خنثی می‌شود. خداوند در قرآن می فرماید: نماز تنها برای جلوگیری از فحشا و منکر کفایت می‌کند. اگر ستون دین باشد، سقف آن برپا خواهد بود و دشمن نمی تواند نسل جوان را از دین و آیین دور کند.

حجت‌الاسلام  علی سعیدی، امام جمعه ارداق
مسئولان  به نماز جماعت
 توجه ویژه کنند
 یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در زمینه نماز که مغفول مانده، توجه ویژه مسئولان به امر نماز جماعت است. باید این مسأله را به عنوان یک اصل بپذیریم که در ادارات و مراکز و جلسات عمومی، مسئولان این ادارات همراه با کارمندان و کارکنان اداره تحت نظر خود، در نمازهای جماعت شرکت کنند. این امر تأثیر بسیاری خواهد داشت. اجازه دهید مثالی بزنم؛ اگر در یک اداره  مانند استانداری، شخص استاندار هم در نماز جماعت حضور داشته باشد، دیگر مدیران ارشد و کارمندان و حتی مردمی که برای کارهای شخصی خود در آن اداره حضور دارند، در نماز جماعت شرکت خواهند کرد. این اقدام در مدت زمانی بعد تأثیرش را در خانواده‌ها خواهد گذاشت و بعد از آن به تمام جامعه تسری پیدا خواهد کرد.
اینکه بحث و موضوع نماز در قالب کنفرانس و سمینار مطرح شود، این هم خوب است؛ ولی اثر اصلی در رفتار ماست. ما در ادارات و جمع‌هایی که در آن شرکت می‌کنیم چقدر برای نماز توجه قائلیم؟ زمانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی که دغدغه اصلی‌ ایشان نماز و ترویج فرهنگ نماز است، می‌گفت که در ادارات اول اتاق رئیس را ببینید و بعد به نمازخانه‌ها نگاه کنید. درست هم می‌گفت؛ نمازخانه ادارات یا در زیرزمین است یا اینکه در مکان نامناسب دیگری قرار دارد. بر اساس تجربیاتم هم عنوان می‌کنم که در خیلی از مواقع، نماز جماعت در این ادارات تنها با حضور سرایدار و آبدارچی و گاهی هم ارباب رجوع  برگزار می‌شود. این آفتی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم. از قدیم هم گفته‌اند که مردم با دین بزرگان هستند؛ بزرگان اگر حضوری جدی داشته باشند، اقامه نماز هم اشاعه پیدا می‌کند. اگر خود عمل نکنند، کسی عمل نخواهد کرد. باید خود عامل باشیم و الّا با برگزاری جلسات نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام حسین انصاری، امام جمعه دانسفهان:
ترویج فرهنگ نماز نیازمند اقدامات عملی است
 حجت‌الاسلام حسین انصاری درباره اجلاس نماز عنوان کرد: این اتفاق بسیار خوب و مبارک است، اما به نظرم قبل از آن باید اقدامات عملی برای ترویج فرهنگ نماز انجام داد.
امام جمعه دانسفهان در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه «قزوین فردا» افزود: کاری که ما فعلاً می‌توانیم انجام دهیم، صرفاً منبر و تبلیغ است و کار عملی برای تشویق نسل جوان نیاز به بودجه دارد که در اختیار نداریم. من یکی دو هفته اخیر خطبه اول را به موضوع نماز، آثار و فضیلت آن اختصاص دادم، اما فعالیت عملی زیادی نمی‌توان انجام داد؛ از این رو، اجلاس نماز کار خوبی است به شرطی که در کنار آن فعالیت‌های عملی انجام شود. 
وی در ادامه گفت: به‌نظرم اگر بشود برای نماز که این همه در مورد آن صحبت می‌کنیم و این همه اهمیت به آن می‌دهیم، عملاً هم اهمیت بدهیم، فرهنگ نماز تقویت می‌شود. تعارفات و  مقالات و امثال اینها به تنهایی کاری نمی‌کند. البته نه اینکه بی‌اثر باشد، اما باید فعالیت‌هایی داشته باشیم که اثر بیشتری داشته باشد.
امام جمعه دانسفهان درباره وضعیت اقامه نماز جماعت در این منطقه  اظهار کرد: نماز جماعت در دانسفهان در 5 مسجد برگزار می‌شود، از این تعداد در  دو مسجد نیز نماز جماعت صبح اقامه می‌شود. مساجد بسیار خوبی هستند که از قدیم‌الایام به‌طور منظم در آنها اقامه نماز می‌شده و جمعیت نسبتاً خوبی استقبال می‌کنند. 
وی افزود: اما به دلیل تعداد کم روحانیون و مبلغان، در مدارس نماز جماعت به امامت روحانیان، به‌طور دوره‌ای برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام انصاری در پایان گفت: روستاهای تابعه  نیز همه دارای مسجد هستند و در آنها نماز جماعت برپا می‌شود، اما برخی از آنها امام جماعت دائمی ندارند و فقط ماه محرم و ماه مبارک رمضان مبلغان و روحانیان به آنجا می‌روند.

حجت‌الاسلام سید ضیاء حسینی، امام جمعه الموت:
نماز رکن اساسی دین است
 امام جمعه الموت نماز را ستون دین و رکن اساسی آن عنوان کرد.
حجت‌الاسلام سید ضیاء حسینی بیان داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا را بسیار یاد کنید و صبح و شام او را نیایش کنید.» حال برای این نیایش یک راه بسیار مهم نماز است.
وی ادامه داد: نماز عمود خیمه دین است. یعنی اگر دین را به منزله یک خیمه بر پا شده بدانیم که هم چادر دارد و هم طناب و هم حلقه و هم میخی که به زمین کوبیده‌اند و هم عمودی که آن خیمه را برپا نگاه داشته است، نماز به منزله عمود این خیمه است.
امام جمعه الموت اضافه کرد: همچنین درباره نماز عنوان شده است که شرط قبولی و پذیرش سایر اعمال انسان قبولی نماز است، به این معنا که اگر انسان کارهای خیری انجام بدهد و نماز نخواند یا نماز بخواند اما نماز نادرست و غیر مقبولی که رد بشود، سایر کارهای خیر او هم رد می‌شود.
وی افزود: در حقیقت شرط قبولی سایر کارهای خیر انسان قبول شدن نماز اوست. البته روایت داریم که نماز مایه تقرب هر انسان پرهیزکار است و  باز در حدیث دیگر است که شیطان همیشه از مؤمن ناراحت و گریزان است، مادامی که مراقب و محافظ نمازش هست.
حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد: نماز در بیان خداوند سبحان نیز دور کننده فحشا و منکر است. یعنی با توسل و اقامه نماز درست و صحیح می‌توانیم از این ویژگی نماز بهره‌مند ‌شویم و سعادت دنیا و آخرت نصیبمان ‌شود.
وی یادآورشد: از این رو شایسته است نماز را در خانواده‌ها به خوبی و با شیوه درست فرهنگ‌سازی کنیم تا همه اعضای خانواده نسبت به این مهم اهتمام لازم را داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی صالحی، امام جمعه آبگرم
 باید اشاعه فرهنگ نماز را به مردم سپرد
 نماز، امری مهم است و امام علی (ع) در باب اهمیت آن می‌فرماید: «همه اعمال شما تابع نماز است». اگر نماز ما اصلاح شود، تمام موارد زندگی اجتماعی و ملی و حتی مشکلات امت اسلامی، اصلاح خواهد شد.
اجلاس ملی نماز که امسال در قزوین برگزار شد، فرصتی است که قزوینی‌ها، با نگاه دیگری به نماز بپردازند. این اجلاس نمایشگاهی هم برگزار کرد که از نزدیک مشاهده کردم با حضور پرشور دانش‌آموزان و جوانان بسیجی همراه بود. البته دو نقص در این نمایشگاه ملاحظه کردم؛ در کشور حدود 800 و در استان قزوین هم 18 نماز جمعه برگزار می‌شود؛ اما در این نمایشگاه هیچ غرفه‌ای به ائمه جمعه اختصاص داده نشده بود. با توجه به اینکه امامان جمعه متولیان اقامه نماز در کشور هستند، بهتر بود در این نمایشگاه غرفه‌ای به آنها اختصاص داده می‌شد یا اینکه در طول برگزاری اجلاس سراسری نماز، نشست‌ها و جلسات گفتمانی با حضور این ائمه جمعه برگزار می‌شد؛ زیرا در این اجلاس دانشمندان و علمای بزرگی حضور داشتند و می‌توانستیم از آنها بهره بسیار ببریم و بحث‌های علمی و عملی در خصوص نماز ارائه دهیم. همچنین تبلیغات برای برگزاری اجلاس سراسری نماز در سطح استان کم بود که امیدوارم در دوره‌های بعدی این موارد جبران شوند؛ چون این تبلیغات می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری به همراه داشته باشد.
اساساً برای اشاعه نماز، نیاز به تشکیلات قوی و سازماندهی‌شده در منطقه داریم تا به صورت شبکه‌ای فعالیت کند. به نظر من فعالیت‌ها درباره نماز نباید دولتی باشد و باید این امر را به خود مردم سپرد. این مساله هم با راه‌اندای سمن‌ها (NGO) انجام خواهد گرفت. اعتقاد داریم که تنها با حضور مردم می‌توان به اشاعه فرهنگ نماز در جامعه کمک رساند. 
بحث دیگر کمبودهای موجود در جامعه در خصوص استفاده از فضاهای تبلیغاتی با موضوع نماز است. همچنین باید گله‌ای هم از بی‌توجهی به نماز جمعه داشت. در حال حاضر اگر تنها 10 درصد مردم جامعه در نمازهای جمعه شرکت کنند، با جمعیت انبوه نمازگزاران مواجه خواهیم شد. 
در بحث دانش‌آموزی هم اگر آمارهای علمی ارائه شود، خواهیم دید که در این حوزه هم کم‌کاری‌های انجام شده است. باید با سیاست‌گذاری و مهندسی رفتار در این خصوص، اقدام مناسب را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام علی طهماسبی، امام جمعه الوند:
نماز بزرگترین عامل 
تربیت انسان است
 امام جمعه الوندگفت: انسان در زندگانی خود، به شدت نیازمند هدایت ‌الهی است و نماز بزرگترین عامل تربیت و سازندگی انسان است.
حجت‌الاسلام علی طهماسبی بیان کرد: نماز در مکتب انسان‌ساز اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نیست. اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورهای دین را درجه‌بندی کنیم نماز در بالاترین درجه و مرتبه تعالیم دینی قرار دارد.
وی ادامه داد: نماز از چنان ارزشی برخوردار است که سایر ارزش‌های دینی در عرض آن قرار نمی‌گیرند و اگر درک و معرفت به ارزش نماز برای کسی حاصل شود هرگز در آن کوتاهی نکرده یا آن را ترک نخواهد کرد. 
امام جمعه الوند افزود: انجام این فریضه الهی بسیار توصیه شده است چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می‌کند و نهال تقوا را در دل پرورش می‌دهد و می‌دانیم ایمان و تقوا نیرومندترین سد در برابر گناه است.
وی عنوان کرد: عبادت، وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعی لطف و رحمت و راهنمایی است که ما را به کمال می‌رساند.
حجت‌الاسلام طهماسبی اضافه کرد: انسان در همه لحظات عمر حتی تا دم مرگ هم ممکن است دچار لغزش شود و خود را با گناه آلوده کند، اما نماز یکی از راه‌هایی است که انسان را از ارتکاب به گناه باز می‌دارد و به راه راست هدایت ‌می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر دست انسان گرفته نشود و‌ در کوره‌راه‌های زندگی دنیوی رها شود بی‌تردید ‌‌در منجلاب خسران و تباهی از بین خواهد رفت، اما قرآن کریم، نماز را هدایت واقعی و راهنمای حقیقی به شاهراه زندگی انسانی می‌داند.
امام جمعه الوند عنوان کرد: نماز برای رسیدن به آرامش روح و روان در بین جوانان بسیار اهمیت دارد و انجام این فریضه الهی وسیله اطمینان‌بخشی برای حل مشکلات همه اقشار جامعه است.
وی یادآورشد: عمق‌بخشی به نماز در سطوح مختلف، جامعه را به سمت سلامت روان پیش خواهد برد، لذا مسئولان باید مجدانه در این مسیر حرکت کنند.

حجت‌الاسلام سید مرتضی فاطمیان، امام جمعه شهر اقبالیه:
نماز  اثرات مثبت اجتماعی دارد
 امام جمعه شهر اقبالیه گفت: نماز در ایجاد و حفظ شخصیت سالم مذهبی افراد جامعه نقش دارد و دارای اثرات مثبت اجتماعی است.
حجت‌الاسلام سید مرتضی فاطمیان بیان کرد: اهمیت نماز به قدری مهم است که قرآن بعد از ایمان آن را متذکر شده است. از این جا به اهمیت نماز پی می‌بریم زیرا یکی از پایه‌های دین شمرده شده است.
وی ادامه داد: نماز در رأس همه عبادت‌ها قرار دارد، اسلام بدون نماز هرگز معنایی ندارد و نماز است که تکبر را می‌زداید و پشتوانه انسان در غم‌ها و مشکلات است. 
امام جمعه شهر اقبالیه افزود: اهمیت نماز در جریان اجتماعی شدن نیز بسیار مهم است، عمده‌ترین فریضه مذهبی که در فرآیند اجتماعی شدن افکار، نگرش و رفتارهای مذهبی کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نماز است. 
وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم نماز را به عنوان یک هنجار مذهبی در رفتار و کردار فرزندان خود درونی سازیم قدم اساسی برای تربیت دینی آنها برداشته‌ایم.
حجت‌الاسلام فاطمیان عنوان کرد: نماز در ایجاد و حفظ شخصیت سالم مذهبی افراد جامعه نقش دارد و دارای اثرات مثبت اجتماعی است، توجه دادن جوان به نماز، ایجاد رابطه انس او با خدا احساسات مذهبی‌اش را اقناع می‌کند و تمایلات طبیعی و هواهای نفسانی او را مهار کرده و رفتار او را تحت کنترل در می‌آورد.
وی بیان کرد: نماز رکن اصلی دین است و باید اصلی‌ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد، هیچ وسیله‌ای مستحکم‌تر و دائمی‌تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست.
امام جمعه شهر اقبالیه ادامه داد: روحیه مذهبی مناسب برای اقامه نماز ابتدا از خانواده شروع می‌شود و خانواده نقش مهمی‌در انتقال فرهنگ نماز دارد، آنچه در مورد فرزند در گرایش به نماز مهم است وجود انگیزه است و آنچه در تربیت و آموزش نماز اهمیت دارد، نفوذ روح معنوی نماز به اعماق دل اوست.
وی اضافه کرد: از آن جا که انسان پرتوی از سرشت الهی دارد ذکر خدا و اقامه نماز موجب افزایش قابلیت‌های معنوی انسان و ترک نماز و غافل شدن از یاد خدا موجب احساس بی‌هویتی و افتادن در ورطه گمراهی می‌شود.
حجت‌الاسلام فاطمیان یادآور شد: اثر وضعی نماز چیره شدن بر شیطان و زدودن زنگارهای گناه از دل نمازگزار و به منزله کفاره گناهان است.

حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی، امام جمعه آبیک:
نماز، جوانان را در برابر خطرات جنگ نرم بیمه می‌کند
 امام جمعه آبیک گفت: جوانان که دارای قلب پاک‌تری هستند، می‌توانند با تمسک‌جویی به نماز خود را در برابر خطرات جنگ نرم بیمه کنند.
حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی بیان داشت: نماز ستون دین، معراج مومن و کلید بهشت است و برای پرورش صحیح بسیار تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: نماز موجب تقویت یاد خدا و آرامش روح و روان می‌شود و نهادینه کردن آن در بین جوانان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
امام جمعه آبیک تصریح کرد: برپایی نماز موجب تقویت وحدت در میان مسلمانان می‌شود و بهتر است نماز به صورت جماعت اقامه شود.
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش سنگ زیربنای رشد و تربیت کودک است، اظهار داشت: بدون آموزش و پرورش اثربخش هیچ کودکی روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید.
وی تأکید کرد: توجه صرف به علم منهای پرورش، کودک را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد، در این میان یکی از مسائل تربیتی کودکان که مطرح است پرداختن به تربیت دینی کودکان از جمله علاقه‌مند کردن آنها  به نماز و نماز جماعت است.
امام جمعه آبیک با اشاره به اهمیت اقامه نماز در مدارس، اظهار داشت: اقامه نماز در مدارس با حضور روحانیون می‌تواند در روند و رشد تعالی جوانان مؤثر واقع شود.
وی ادامه داد: آموزش نماز در مدرسه می‌بایست مبتنی بر اصول علمی و متکی بر مبانی اسلامی باشد و به وسیله مربیان آگاه و آشنا با موضوع رشد نوجوانان اجرا شود. از این رو لازم است برنامه آموزشی منسجم نماز برای دانش‌آموزان طراحی و تدوین شود که در آن ویژگی‌های خاص رشد کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: جوانان آینده‌سازان این انقلاب هستند و باید با توجه به نماز و داشتن روحیه بسیجی آینده انقلاب را بیمه کنیم.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین عامل در تربیت نیکو در افراد درک و کاربرد مؤثر نماز در زندگی است، انجام فریضه نماز باعث تربیت صحیح فرد خواهد شد و از این رهگذر نتایج سودمند عاید فرد و جامعه خواهد کرد.
امام جمعه آبیک یادآور شد: در این میان اهمیت نماز جماعت بر کسی پوشیده نیست و آیین اسلام که از بعد اجتماعی مهمی ‌برخوردار است و بر آن تکیه و تأکید کرده است.

حجت‌الاسلام سید قریش موسوی 
رئیس ستاد اقامه نماز در استان قزوین:
امامان جمعه باید مردمی باشند
 رئیس ستاد اقامه نماز در استان قزوین گفت: تمام مسئولان  باید برای فرهنگ‌سازی نماز در مدارس گام مؤثری بردارند.
حجت‌الاسلام سید قریش موسوی بیان کرد: باید در اجرای دین و تحقق آن در جامعه اسلامی‌ از سوی مسئولان گام مؤثری صورت گیرد. ویژگی لازم و وظیفه مسلم دیگری که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای امامان جمعه برمی‌شمارند، مردمی ‌بودن آنان است.
وی ادامه داد: تبلیغ، ترویج و توسعه نماز در جامعه بر اساس رهنمودهای رهبری بیانگر اهمیت جایگاه نماز در سطح کلان جامعه است. رئیس ستاد اقامه نماز در استان قزوین افزود: به پا داشتن نماز، ترویج معروف‌ها و پرهیز از زشتی‌ها و پلیدی‌هاست. 
وی عنوان کرد: در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز، پنج نفر از صاحب‌نظران آثار ارسالی را ارزیابی کرده و از اثرات برتر نیز در این اجلاس تقدیر می‌شود.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: در این اجلاس همچون اجلاس‌های گذشته پیام رهبری قرائت شده و تمام دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های استان قزوین نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد که ادارات و مسئولان چه عملکردی در حوزه نماز داشته و عرضه کرده‌اند. 
وی تصریح کرد: نشست خانواده‌ها با مربیان، احکام و آموزش نماز از جمله مهم‌ترین پیگیری و نشست‌های این ستاد است. رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین اضافه کرد: صدها اثر از عموم کشور به دبیرخانه بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز ارسال شده است. 
وی بیان کرد: در این اجلاس اهداف‌ها و پیگیری‌ها صورت می‌گیرد و وظیفه ما نیز در این راستا، زمینه‌سازی نماز است که باید به این فریضه الهی توجه ویژه‌ای شود.
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: حدود یک‌هزار مدرسه استان قزوین طبق آمار اداره کل آموزش و پرورش نماز جماعت دارند که امام جماعت این مدارس، 270 نفر از روحانیون و مابقی از دبیران و مربیان بوده که مورد قبول ستاد اقامه استان قزوین هستند. 
وی عنوان کرد: دولت در نظام دینی همان نمایندگان و برجستگان آحاد امت اسلامی ‌است که در راستای آبادانی دنیا و آخرت مردم عهده‌دار مسئولیت می‌شود و پس از تشکیل ستاد اقامه نماز با ارشاد و راهنمایی مقام معظم رهبری از سوی دولت جمهوری اسلامی ‌در سال 76 آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز تصویب و برای اجرا به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه علمیه قزوین: 
نماز معراج بندگی است
 مدیر حوزه علمیه قزوین، نماز را ستون دین و معراج بندگی دانست.
حجت‌الاسلام علی عباسی بیان داشت: نماز احیاءکننده روح انسان است و انسان را از طبیعت به سوی ماوراء طبیعت هدایت کرده و در حقیقت از تعلقات دنیا رهانیده و سبکبار می‌کند.
وی ادامه داد: در واقع نماز انسان را به سوی سعادت می‌برد چراکه دورنمای آخرت را برای انسان روشن می‌کند و همه کارهای او را به سوی معاد جهت می‌دهد.
مدیر حوزه علمیه قزوین اضافه کرد: نماز منبع قدرت را خدای متعال معرفی کرده و کمک خواستن از این منبع را به انسان می‌آموزد.
وی عنوان کرد: نماز انسان را از بندگی غیر خدا رهانیده و فقط به سوی بندگی خداوند سبحان رهنمون می‌سازد.
حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: در روایات داریم که نمار معراج مومن است. یعنی انسان را از پستی‌ها می‌رهاند و به سوی تعالی پرواز می‌دهد؛ چراکه نماز عظمت و بزرگی را برای خدای متعال دانسته و غیرخدا را در نظر انسان کوچک می‌کند.
وی یادآورشد: نماز آخرین نقطه عروج به سوی ملکوت و تقرب به وجود خدای متعال است. از این رو نماز پیوند با نبوت و بندگان صالح خداوند نیز هست چراکه در پایان نماز به نبی مکرم اسلام و بندگان صالح خدای متعال نیز سلام و عرض ادب داریم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی