هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

با هفته نامه قزوین فردا هر هفته به میان شما خواهیم آمد و سعی خواهیم کرد در عرصه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و بینش مردم خوب استان قزوین از هر کوششی دریغ نورزیم.
از کلیه کسانی که این هفته نامه به دست آنها می رسد یا در فضای مجازی محتوای آن را می بینند، همین طور اهالی رسانه از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی دعوت می کنیم پس از مطالعه مطالب، به نقد و بررسی این هفته نامه بپردازند و به ما در ادامه راه یاری رسانند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

گاز به تمام استان می رسد

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲ ب.ظ

مسئولان رو در رو با مردم از گازرسانی به طارم و الموت می‏ گویند؛
گاز به تمام استان می رسد

 حجت‏ الاسلام حسینی در هر عرصه ‏ای و در اینجا گازرسانی به مناطق مختلف استان قزوین، اهل شعار دادن نبوده و نیست. این را می‏ توان از نامه‏ نگاری‏ ها و پیگیری‏ های عدیده ‏ای دید که نمونه‏ هایی از آنها را ملاحظه می ‏کنید.  برگزاری جلسه ‏ای توسط وی  با حضور معتمدین محلی و اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای مناطق الموت بزرگ و طارم به همراه مدیر عامل شرکت گاز استان قزوین  نیز  به همین منظور بود تا  آماری از  عملکرد و اقداماتش در این عرصه ارائه کند؛ همچنین پاسخگوی خواسته ‏ها و نیازهای افرادی باشد که به نمایندگی از مردم منطقه خود سخن می‏ گفتند.


 حسینیه حضرت آیت‌الله شالی (ره) میزبان جمعی از معتمدین محلی و اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای مناطق الموت بزرگ و طارم است تا بدون واسطه و رو در رو مقابل فتحعلی نجفی، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، خواسته‌ها و مطالبات خود را عنوان کنند و پاسخ مسئولان در این زمینه را بشنوند. این جلسه و دیدار به همت حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک صورت گرفت و طی آن مردم حوزه انتخاباتی خود را مقابل مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین و جمعی از معاونان او قرار داد تا طرفین ضمن طرح مباحث خود، پاسخ‌های طرف مقابل را بشنوند.

  

این جلسه با سخنان علی صادقی نیارکی سخنگوی شورای شهر قزوین آغاز شد که در جایگاه مجری جلسه گفت: «از حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی، به دلیل پیگیری‌های فراوانی که برای گازرسانی به منطقه طارم انجام داده تشکر می‌کنیم. ایشان حدود دو ماه پیش تذکری به وزیر محترم نفت دادند برای تسریع در امر گازرسانی که جای تقدیر دارد. همچنین از اهتمام شرکت گاز استان، مهندس نجفی مدیرعامل محترم آن و معاونین ایشان آقایان شفیعی‌ها و شریفی تشکر می‌کنیم که در شرایط سخت کنونی، تعدادی از روستاهای طارم را از نعمت گاز بهره‌مند کردند. در حالی که تا چندی پیش در مخیله مردم آنها نمی‌گنجید که روزی بتوانند از شبکه سراسری گاز استفاده کنند. با اهتمام مسئولان استان و پیگیری‌های حجت‌الاسلام حسینی، دل مردم در بسیاری از روستاهای طارم روشن و خانه‌های آنها گرم شد.»

وی در ادامه از چرایی تشکیل این جلسه خبر داد و گفت: «این جلسه به خواست حاج آقا حسینی تشکیل شده تا در آن معتمدین و اعضای شورای روستاها، نظرات خود در خصوص گازرسانی به مناطق مختلف را اعلام کنند و مسئولان امر هم در جریان امور قرار بگیرند و در خصوص همکاری‌هایی که باید در این باره وجود داشته باشد، برنامه‌ریزی صورت بگیرد.»


هدف؛ توسعه طارم

بعد از اعلام دستورجلسه، حجت‌الاسلام حسینی، در سخنانی کوتاه بیان کرد: «حقیقت این است که طارم، خیلی محروم مانده؛ در مصاحبه با نشریات هم راجع به این منطقه تأکید کرده‌ام که طارم، جزو مناطق محروم استان قزوین است و باید نسبت به توسعه آن اقدام کنیم. مثلاً در بخش گازرسانی، چون طارم، منطقه‌ای کوهستانی است، توجه زیادی به آن نشده است. البته پیش از این اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده بود؛ مانند پیگیری‌های آقای ابوترابی، نماینده وقت قزوین در مجلس که نتیجه آن در زمان کنونی و با توجه به پیگیری‌های جدی که داشتیم، اتفاق افتاد.»

وی ادامه داد: «از دو راه به طارم گازرسانی شد. یکی از راه لوشان و دیگری از راه زنجان. به تازگی هم تذکری به وزیر نفت دادم راجع به گازرسانی به دیگر روستاهای طارم و الموت که آقای وزیر در پاسخ خود اعلام کرد که این مناطق در اولویت گازرسانی قرار دارند.»


کمبود اعتبار و منابع مالی، مانع اصلی گازرسانی به الموت و طارم است

نجفی، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، سخنران بعدی این جلسه بود که توضیحاتی در خصوص اقدامات شرکت گاز استان قزوین در امر گازرسانی به طارم و الموت بیان کرد: «در ابتدای عرایضم از حجت‌الاسلام حسینی، نماینده شریف مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس قدردانی می‌کنم که همیشه در اجرای پروژه‌ها و پیگیری مسائل مربوط به گازرسانی، ما را همراهی کرده‌اند و همراهی می‌کنند و در جهت حل مشکلات، به ما مساعدت می‌دهند و راهنمایی و کمک می‌کنند.»

وی ادامه داد: «فلسفه وجودی شرکت گاز، خدمات‌رسانی و گازرسانی به مردم است و شأنیت ما در این تعریف شده است. منتها تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، به تناسب اعتبارات و منابعی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد.هر چقدر توان و انرژی بیشتری داشته باشیم، نتیجه فعالیت‌های ما نیز بیشتر خواهد بود.»

نجفی در ادامه با بیان برگزاری جلسه مشترک با حضور حجت‌الاسلام حسینی در روستای اکبرآباد در ابتدای پاییز، ادامه داد: «در آن جلسه هم حاج آقای حسینی پیگیر مسائل طارم بودند. به هر حال ما قول گازرسانی به اکبرآباد را دادیم و اقدامات مطالعاتی آن انجام شد و به امید خدا از تاریخ 22 بهمن، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.»

وی افزود: «ما حتی 2 سال پیش با همدیگر سفری را به شهر سیردان انجام دادیم. به هر حال مطالعات و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و راهکارهای لازم را رصد می‌کنیم که بدانیم چگونه می‌توانیم در حد منابع و اعتباراتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، مشکلات مردم را حل و فصل کنیم. باید بدانید که منابع و اعتبارات ما محدودند و به تناسب آن باید در انجام پروژه‌ها طوری رفتار کنیم که پاسخگوی فعالیت‌هایی باشیم که در حال اجرای آنها هستیم. در عین حال فعالیت‌های جدید را به تناسب افزایش اعتبارات انجام دهیم تا وسعت دایره توسعه گازرسانی در استان بیشتر شود.»

وی در ادامه تأکید کرد: «در خصوص گازرسانی به حدود 20 روستای آلتین‌کش و سیردان، مطالعات آن انجام شده است. گازرسانی این مناطق باید از طریق زنجان انجام شود، مکاتبات بسیاری با استان زنجان در این باره انجام داده و اجازه برداشت 10 هزار متر مکعب گاز از خطوط گاز زنجان را از شرکت ملی گاز زنجان، اخذ کرده‌ایم. البته هنوز استان زنجان گازرسانی را به آن قستی که باید انشعاب گاز را بگیریم، انجام نداده است. برنامه ما هم به این نحو است که با گازرسانی زنجان، ما هم گازرسانی به سیردان و آلتین‌کش را آغاز کنیم.»

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در پایان این بخش از سخنان خود در تأکیدی دوباره اظهار کرد: «اینها برنامه ما هستند؛ ولی اعتبار و منابع برای ما قابل پیش‌بینی نیست. اعتبارات و منابع که ابلاغ شود، می‌توانیم برنامه‌های خود را بر اساس آن پیش‌بینی کنیم.»


مطالبات مردمی این است!

در ادامه برگزاری این جلسه، معتمدین و اعضای شوراهای ‌اسلامی شهر و روستاهای الموت و  طارم، به بیان دیدگاه‌ها و مطالبات خود در خصوص گازرسانی به این مناطق پرداختند. از جمله  ذبیح الله کاظمی، از معتمدین منطقه طارم، گفت: «در موضوع گازرسانی تشکر ویژه‌ای از مهندس نجفی و همکارانشان دارم که هر وقت به اداره گاز رفتیم، با آغوش باز ما را پذیرفتند. منطقه طارم جزو مناطق محروم استان و در بحث گازرسانی و جاده محروم‌تر هم هست. با این حال در تعدادی از روستاهای طارم، گاز روشن است و از این بابت خدا را شاکریم.»

وی ادامه داد: «به تازگی هم در روستای سیاهپوش، گاز روشن شده و حرکت آن ادامه دارد؛ با این حال در روستای کوهگیر که نزدیک‌ترین روستا به خط لوله انتقال گاز است، هنوز گازرسانی صورت نگرفته است. همچنین درضلع غربی طارم، حدود 30 روستا وجود دارد که به هیچ کدام از آنها گازرسانی نشده است. در میان این روستاها حدود 12 روستا در مسیری قرار گرفته‌اند که از آن خط لوله گاز به شهر سیردان کشیده می‌شود. این روستاها می‌توانند از نعمت گاز بهره‌مند باشند؛ برنامه‌ریزی‌های آن ‌انجام شده است. در نشست‌های مختلف با آقای نجفی و همکارانشان، متعهد شدیم که در این باره اقدامات را انجام دهیم.»

کاظمی در ادامه سخنان خود گفت: «در همین نشست‌ها صورتجلسه‌ای تنطیم و طی آن تعهداتی توسط مردم محلی پذیرفته شد (با توجه به مشکلات مالی دولت) تا به یاری شرکت گاز بیاییم. صورتجلسه مورد نظر 6 بند دارد که اجرای 5 بند آن را مردم محلی متقبل شده‌اند. ما بسیاری از تعهدات خود را انجام داده‌ایم و تا ماه آینده تمامی آنها به اتمام خواهند رسید. در این جلسه می‌خواهیم مسئولان گاز استان قول دهند که آنها هم تعهد خود را با سرعتی مناسب، انجام دهند.»

ذبیح‌الله کشاورز، دیگر معتمد مردم قزوین هم سخنان خود را با قدردانی از حجت‌الاسلام حسینی، آغاز کرد. وی گفت: «حاج آقای حسینی، خوشحالم که بعد از اتمام 4 سال نمایندگی، روسفید هستید.»

وی سخنانش را با تکمیل سخنان کاظمی ادامه داد و گفت: «تمام 5 بند از صورتجلسه مورد اشاره مردمی با شرکت گاز در حال اتمام است. همین جا اعلام می‌کنم که اگر دولت نمی‌تواند یک بند باقیمانده آن را به بهانه مشکلات مالی انجام دهد، اعلام کند تا ما با فروش خانه‌هایمان آن را محقق سازیم.»

پس از او هم محمود کشاورز یوسفی، عضو شورای اسلامی شهر سیردان و شورای شهرستان قزوین، گفت: «تشکر ویژه‌ای از حاج آقا حسینی دارم که ما را پذیرفتند و جلسه‌ای دایر کردند تا مشکلات منطقه طارم به ویژه بحث گازرسانی این منطقه، در حضور آقای مهندس نجفی و معاونین او و معتمدین محلی طارم و الموت انجام شود. امیداوریم حاصل این جلسه، گازرسانی به این مناطق شود.»

صمد کوگیر چگینی ، عضو شورای بخش طارم، سخنان کشاورز یوسفی را تکمیل کرد و گفت: «منطقه طارم، منطقه‌ای محروم است. متأسفانه برخی از کارمندان ادارات قزوین نمی‌دانند که طارم در کجای استان واقع شده است.»

صمدی بعد از این گلایه که طعمی تند و تیز داشت، افزود: «طارم، منطقه‌ای با ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بالا و نیروهای جوان بسیار است؛ ولی از هیچ امکاناتی برخوردار نیست. مانند سالن ورزشی و چند منظوره که بتوانیم در آن علاوه بر ورزش، برنامه‌های فرهنگی برگزار کنیم یا مسافران در برف‌مانده را در آن اسکان دهیم. در همین فصل نزدیک به 3 هزار اسکان اضطراری دراین منطقه داشتیم و نبود سالن معضلی بزرگ در این باره است.»


گازرسانی به طارم با تسهیلات بانکی

در این بخش از جلسه،  مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، توضیحاتی را به نمایندگان مردم طارم که در این جلسه حاضر بودند، ارائه داد: «توسعه گازرسانی هر سال در استان اتفاق می‌افتد و به تناسب منابع و اعتبارات، این دایره توسعه را به تدریج افزایش می‌دهیم. گازرسانی در منطقه طارم از سال 1392 شروع شده و روستاهای پرجمعیت که نزدیک به لوله انشعاب گاز بودند، الان از نعمت گاز بهره‌مندند. مشکلات مالی اجازه فعالیت بیشتر را به ما نمی‌دهد. برای نمونه برای گازرسانی در منطقه طارم حتی از تسهیلات بانکی استفاده کردیم؛ از بانک ملی حدود 12 میلیارد تومان تسهیلات گرفتیم که سررسید اقساط آنها رسیده است.»

نجفی افزود: «بحث دیگر در امر گازرسانی، موضوع مصوبه شورای اقتصادی استان است. طبق مصوب این شورا، روستاهایی که در دایره توجیه گازرسانی قرار دارند و به خط لوله انتقال گاز نزدیک هستند، گازرسانی خواهد شد. روستاهایی هم که گازرسانی به آنها بر اساس نُرم هزینه‌های پیش‌بینی شده، اقتصادی تلقی نمی‌شود، وزارت نفت در خصوص آنها مطالعه می‌کند تا توسط راه‌های مختلف مانند «سی ان جی» یا «اس ان جی» یا «ال پی جی»به آنها گاز برساند.»

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین افزود: «درباره کوهگیر که دوستان به آن اشاره کردند و گفتند که کنار لوله انتقال گاز قرار دارد، باید گفت که خطوط لوله‌ای که ازنزدیک این روستا رد شده، خطوط لوله اصلی هستند؛ یک خط 56 اینچی و یک خط 40 اینچی؛ و طبق اعلام شرکت ملی گاز، انشعاب‌گیری از خطوط اصلی برای مصارف کم، ممنوع است. با این حال با توجه به پیگیری‌های حجت‌الاسلام حسینی و دیگر مسئولان استان و مردم، مکاتباتی را با شرکت ملی گاز انجام دادیم و مجوز برداشت را برای کوهگیر علیا و کوهگیر سفلی و زرین‌خانی گرفته‌ایم؛ پیمانکار هم برای عملیات انتخاب شده و عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد.»


قدردانی از نماینده زحمتکش

پس از اتمام این بخش از سخنان مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، حجت‌اله حسین‌پور، عضو شورای بخش کوهین و سخنگوی شورای شهرستان قزوین، گفت: «باید از عملیات گازرسانی به چند روستای بخش کوهین که از بخش‌های کمتر توسعه‌یافته و محروم استان است و سال قبل انجام شد، تشکر کنم. از آقای حسینی، نماینده محترم مردم قزوین، البرز و آبیک هم که پیگیر گازرسانی به روستاهای کوهین بودند و در این باره تلاش‌های بسیاری انجام دادند، قدردانی می‌کنیم. امیداریم با پیگیری‌های مستمر شما نماینده زحمتکش و دیگر مسئولان استان، تمام روستاها و شهرهای استان قزوین از نعمت گاز، بهره‌مند شوند.»

عضو شورای اسلامی میانج هم در تکمیل سخنان حسین‌پور، گفت: «حاج آقای حسینی بارها به مناطق طارم و الموت سرکشی کردند و با مشاهده کاستی‌ها در صحن مجلس به مسئولان دولتی تذکر دادند و امور را پیگیری کردند. با این حال با بررسی‌های متعدد معاونین شرکت گاز استان، پاسخ‌های گوناگونی را می‌شنویم؛ روزی صحبت از صعب‌العبور بودن منطقه است، گاهی می‌گویند گاز می‌دهیم و گاهی هم عنوان می‌کنند که به این روستاها «سی ان جی» می‌دهیم. با توجه به بضاعت مالی اندک مردم منطقه و دانستن این موضوع که هر بشکه نفت برای اهالی روستاها حدود 45 هزار تومان تمام می‌شود، درخواست می‌کنیم که نسبت به گازرسانی به تمام روستاهای این مناطق تسریع شود.»

در این بخش از جلسه، حجت‌الاسلام حسینی توضیح کوتاهی ارائه داد و گفت: «طبق پاسخ وزیر نفت به پیگیری‌هایی که انجام داده‌ام، روستای شما جزو اولویت‌های سال آینده برای گازرسانی است و با توجه به گشایش مالی دولت، امیدواریم که سال بعد شاهد گازرسانی به این روستاها باشیم.» 

پس از آن محمد ترابی‌زاده از روستای شاهوران، بیان کرد: «روستای آلتین‌کش 3 کیلومتر با روستای ما فاصله دارد. در سال 61 به روستای آلتین‌کش برق کشیده شد و بعد از سال‌ها، برق به روستای شاهوران آمد. الان در مورد گاز هم باز همان جریان دارد اتفاق می‌افتد. روستاهای دیگر گاز دارند و اگر وضع به همان منوال باشد، شاید 30 سال آینده به روستای شاهوران گاز برسد.» 


روستاهایی شلوغ‌تر از شهرها

و محروم از گاز

حجت الاسلام احمد احمدی، معتمد مردم در الموت و عضو شورای شهر محمود آباد، از دیگر افرادی بود در این جلسه فرصت صحبت پیدا کرد. وی در سخنان خود گفت: «از حجت‌الاسلام حسینی و مهندس نجفی به دلیل گازرسانی‌های انجام شده به الموت و طارم تشکر می‌کنیم؛ ولی در این بین گله و انتقادهایی وجود دارد؛ در الموت روستاهایی وجود دارند که جمعیت آنها از برخی شهرها بیشتر است. با این حال این روستاها در برنامه‌های گازرسانی لحاظ نشده‌اند. مثلاً در رازمیان و معلم‌کلایه، لوله‌گذاری برای انتقال گاز انجام شده؛ ولی در رجایی‌دشت انجام نشده است. یا روستای یارود و آکوجان از شهر رازمیان جمعیت بیشتری دارند؛ ولی برای این دو کاری نشده است.»

احمدی پیشنهادی هم ارائه داد و گفت: «امیدواریم در نقشه‌برداری روستاهایی که نقشه‌برداری نشده‌اند، تسریع شود. همچنین آرزو می‌کنیم رجایی‌دشت که مرکز نزدیک به 50 روستاست و دوایر دولتی در آن مستقر هستند، همزمان با رازمیان از نعمت گاز بهره‌مند شود.»

در همین زمان، باز هم نجفی، مدیر عامل شرکت گاز استان قزوین در سخنانی برای توضیح و پاسخ به مسائل مطرح‌شده اعلام کرد: «منطقه الموت، جزو صعب‌العبورترین نقطه استان و شاید در کشور است. گازرسانی به این منطقه جزو نادر پروژه‌هایی است که شرکت ملی گاز آن را انجام می‌دهد. از نظر شرکت ملی گاز، اجرای این گازرسانی به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و فقط برای حمایت از مردم و بالا بردن رفاه اجتماعی مردم منطقه و توسعه امکانات تولید و اشتغالزایی، بر مدار خط لوله انتقال گاز قرار می‌گیرد. هیأت مدیره شرکت گاز استان و هیأت مدیره شرکت ملی گاز با پذیرفتن ریسک، ازاین پروژه حمایت کردند و با دراختیار گرفتن تسهیلات بانکی، گارزسانی در الموت آغاز شده است.»

وی افزود: «در منطقه الموت تا به حال در حدود 60 میلیارد تومان هزینه برای گازرسانی شده است و هنوز این عملیات ادامه دارد و خط انتقال اصلی فشار قوی آن تا الموت شرقی ادامه خواهد داشت.»

نجفی در پایان گفت: «گازرسانی به روستاهای الموت و طارم به تناسب مصوبات شورای اقتصادی استان و در چارچوب آن، توسعه پیدا خواهد کرد.»


سال آینده سال درخشان استان قزوین از نظر گازرسانی خواهد بود

پایان‌بخش این جلسه کاری، سخنان حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی بود که گفت: «سال آینده وضع مالی دولت بهتر می‌شود و به همین سبب کارهای بیشتری می‌توان انجام داد. باید درنظر بگیرید که دولت به دلیل معضل بی‌پولی، برخی از کارهای عمرانی خود مانند گازرسانی به الموت و طارم را با استفاده از  تسهیلات بانکی انجام داد. البته معتقدم که هر چه در این زمینه بیشتر فعالیت و هزینه کنیم، نتایج بیشتری هم عاید ما خواهد شد. اگر گاز و امکانات را به روستاها ببریم و بحث اشتغال و کشاورزی این مناطق را برطرف کنیم، دیگر نباید هزینه‌های سنگین شهرنشینی را پرداخت کنیم. طلاق، مواد مخدر، بیکاری و ...  هم کمتر خواهند شد.»

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: «به هر حال برای گازرسانی در الموت تا کنون 60 میلیارد تومان هزینه شده و حدود 40 میلیارد تومان دیگر هم نیاز مالی برای ادامه آن وجود دارد. در منطقه طارم هم حدود 20 میلیارد هزینه شده و هزینه بسیار دیگری می‌خواهد تا روستاهای آن از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.»



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی