هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

با هفته نامه قزوین فردا هر هفته به میان شما خواهیم آمد و سعی خواهیم کرد در عرصه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و بینش مردم خوب استان قزوین از هر کوششی دریغ نورزیم.
از کلیه کسانی که این هفته نامه به دست آنها می رسد یا در فضای مجازی محتوای آن را می بینند، همین طور اهالی رسانه از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی دعوت می کنیم پس از مطالعه مطالب، به نقد و بررسی این هفته نامه بپردازند و به ما در ادامه راه یاری رسانند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

گفت‌وگو با حجت‏الاسلام سیدمرتضی حسینی
پیرامون عملکرد و برنامه‌های فرهنگی
تصمیم و اراده دارم
 که پیگیر خواسته‌های مردم باشم

  پس از حضور حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی در مجلس باتوجه به سابقه فرهنگی ایشان که از دوران مبارزات انقلاب اسلامی تا کنون در وی مشهود است، فعالیت فرهنگی همیشه در اولویت برنامه‌هایش بوده است. پای صحبت‌های وی که می‌نشینیم، ریشه همه مشکلات را مسائل فرهنگی می‌داند و از آن سو هر موفقیتی را هم به کارکردهای مناسب فرهنگی ربط می‌دهد. چندی پیش در یکی از سفرها‌یشان به طارم، یکی از اهالی منطقه به ایشان گفت مسائل زیربنایی در منطقه ما دچار مشکل است و نیاز به توجه بسیار دارد، حاج‌آقا حسینی در پاسخ به او گفت: «اگر شما معتقدید که مسائل زیربنایی دچار مشکل است ما باید روی مسائل فرهنگی کار کنیم. شاید با خود بگویید که کار فرهنگی کردن یک عبارت کلی است و نامفهوم، اما من می‌گویم کار فرهنگی یعنی اینکه اگر بخواهیم مشکل آبرسانی به منطقه را حل کنیم، در همه مسائل باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم. یعنی باید فرهنگ استفاده از آب را به یاد بگیریم و آموزش بدهیم. باید به فرزندان خود بگوییم که آب چه اهمیتی دارد. یک قسمت از مساله فرهنگ این است، قسمتی هم گام‌هایی است که باید برداریم تا درباره همه مسائل حساس شویم. مثلاً مساله عفاف و حجاب، مساله مساجد، مساله حوزه‌های علمیه و امثال این همگی باعث ارتقاء سطح فرهنگی یکی جامعه می‌شود. وقتی در جامعه‌ای محل تجمع و تصمیم‌گیری اهل محل، روستا یا شهری، مسجد باشد، شیوه حل مشکلات و حتی شیوه بحث و گفت‌وگو نیز در جهت مثبت تغییر می‌کند.» اینگونه است که وقتی حسینی وارد مجلس شد، به عضویت کمسیون فرهنگی مجلس درآمد و در این زمینه اقدامات بسیاری هم انجام داد و برنامه‌های بیشماری هم دارد. 

قانون احیای امر به معروف و نهی از منکر  را به تصویب رساندیم
وقتی از وی درباره اهم فعالیت‌های فرهنگی‌شان می‌پرسیم، می‌گوید: 
«خودتان می‌دانید اولویت من اقدامات فرهنگی است. وقتی وارد مجلس شدم با توجه به کارهای قبلی که انجام داده بودم و نیز با عنایت به کارهای نیمه‌تمامی که سال‌ها در مجلس راکد مانده بود و پس از بررسی‌های مختلف به همراه سایر اعضای کمسیون فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که تمرکزمان را باید روی 5 مساله قرار دهیم. نخست قانون احیای امر به معروف و نهی از منکر بود. پس از بحث و بررسی‌های فراوان در چند کمیسیون، نهایتاً این قانون که مشتمل بر بیست و چهار ماده و نوزده تبصره است در جلسه علنی روز یکشنبه 23/1/94 تصویب شد و در تاریخ 2/2/1394 به تأیید شورای نگهبان رسید. اهمیت این قانون از آن جهت بود و هست که موانع بسیاری در مسیر تصویب آن وجود داشت و ما نیاز به این داشتیم که افراد و نهادهای مختلف مقاومت می‌کردند. اما وقتی، ما اعضای کمسیون فرهنگی با یک تفکر انقلابی و برگرفته از اندیشه‌های امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری کارمان را شروع کردیم، مصمم بودیم که مثل یک فرد انقلابی تا پایان راه برویم.»
ماده 8 و 9 این قانون که به نتیجه رسیدن آن پیگیری‌ها و مکاتبات بسیاری را طلب می‌کرد و به عنوان یک دستاورد مهم در مسیر تصویب شدن قانون محسوب می‌شود به این شرح است:
ماده 8- مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.
ماده 9- اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هرنوع مانع و مزاحمت که به‌موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می‌گردد. در مورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری به‌موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده (20) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

مساجد، مهمترین مراکز مقابله با تهاجم فرهنگی 
با مطالعه و بررسی کارنامه چهارساله نمایندگی حاج‌آقا حسینی، توجه ویژه ایشان به مساله مسجد را می‌توان به وضوح دید. به همین علت دومین اقدام فرهنگی وی در کمسیون فرهنگی، طرح حمایت از مدیریت، احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه‌های کشور بود که طی جلسات متعدد، مشکلات قانونی کمک به احداث و تکمیل مساجد برطرف شد:
«در کمیسیون فرهنگی مجلس، بر اساس همفکری و گزارش‏هایی که از مراکزی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس دریافت می‏کردیم، دانستیم که تنها پایگاه فرهنگی که می‏تواند مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کند، مسجد است. از نظر شخصی هم معتقدم که مساجد، مهمترین مراکز مقابله با تهاجم فرهنگی و سدی برای نفوذ ماهواره و عامل کاهش ناهنجاری‌هایی مانند طلاق هستند. به همین دلیل از روز اول کاری در مجلس، به اهمیت مساجد تأکیدکردیم و در ساخت بیش از 100 مسجد در طی این چند سال نقش داشتیم. از آن زمان که نماینده مردم شهرم شدم، با پیگیری‌هایی که داشتم، در همین شهر قزوین حدود 10 مسجد اضافه شده است. این اقدامات سبب دلگرمی مردم این مناطق شده و به فضل الهی الان وضع مساجد نسبت به قبل، بهتر است؛ هرچند با استانداردها فاصله داریم. با این حال وضع شهرها و روستاها در الوند، طارم، الموت، بیدستان، شریفیه و ... از نظر مسجد و جایگاه آن، بهتر از قبل است.»

موضوع خانواده شاهرگ حیاتی  در مسائل فرهنگی محسوب می‌شود
مساله سومی که نماینده دوره نهم مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس به آن توجه ویژه داشت، مساله خانواده بود. در این باره در یکی از صحبت‎هایش گفت: «اگر مساله فرهنگی مساله زیربنایی یک جامعه باشد، موضوع خانواده شاهرگ حیاتی مسائل فرهنگی محسوب می‌شود. اگر جامعه‌ای داشته باشیم که در آن خانواده، مهمترین نهاد جامعه محسوب شود و از احترام و حرمت مناسب برخوردار باشد، به طور قطع آن جامعه با هیچ بحران فرهنگی‌ای روبرو نخواهد شد. لذا یکی دیگر از کارهای انجام‌شده در کمیسیون فرهنگی، بررسی طرح 55 ماده‌ای جمعیت و تعالی خانواده بود که از مطالبات مقام معظم رهبری نیز به شمار می‌رود. هدف این طرح 55 ماده‌ای، افزایش و تنظیم جمعیت و جلوگیری از کاهش جمعیت است. در این طرح به موضوعاتی مثل موضوع اشتغال، تأمین معاش خانواده‌ها، ازدواج دانشجویی، بالا بردن سطح آگاهی مردم، تشویق مردم به ازدواج و فرزندآوری پرداخته شده است.»

صدا و سیما به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارد 
وقتی در مسیر فعالیت‌های فرهنگی‌اش به کارکرد و تأثیرگذاری صدا و سیما اشاره می‌کند به نکاتی می‏پردازد که حساسیت موضوع را نشان می‌دهد:
«صدا و سیما تریبون نظام است و وابستگی به هیچ حزب و گروهی ندارد و در عین حال متعلق به همه است. صدا وسیما در حقیقت برون‌داد و ماحصل انقلاب اسلامی است. به همین علت نیاز به دقت دارد. توجه به این سازمان عظیم و تأثیرگذار یعنی تثبیت مدام انقلاب اسلامی ایران. اگر ما جلسات متعددی در این مورد داشتیم و روی مسائل مختلف آن کار و بررسی کردیم، با یک تفکر انقلابی در کسوت یک نماینده فرهنگی حضور پیدا کردیم چرا که می‌دانستیم کار روی قانون صدا و سیما ادامه مسیر مبارزات انقلاب است.»
وی می‏افزاید: «یکی از مشکلات موجود در سازمان صدا و سیما، عدم وجود قانون جدید و جامع اجرایی و نظارتی بر عملکرد این سازمان بود. قانون پیشین مربوط به دوران قبل از انقلاب اسلامی بود و پاسخگوی نیاز سازمانی و عملکردی آن نبود. با جلسات متعدد و مختلفی که در این زمینه برگزار شد، سرانجام در مجلس نهم، این قانون به سازمان ابلاغ شد و شرح وظیفه، نحوه اجرا و جرایم سازمانی آن به‌روز شد. با توجه به گستردگی و حساس بودن این سازمان، تصویب این قانون به عنوان نقطه عطف فعالیت‌های کمسیون فرهنگی محسوب می‌شود. همگان بر این اعتقادند که پیگیری‌های مجدّانه ما سبب رفع این مشکل اساسی شد.»
جامعه بدون چرخش اطلاعاتی، جامعه مرده است
گام پنجم حسینی در حوزه فرهنگی، مساله قانون مطبوعات بوده است؛ چراکه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر فضای رسانه‌ای قانون قدیمی نیاز به تدوین جدید داشته است، وی در این باره می‌گوید: «جامعه بدون چرخش اطلاعاتی، جامعه مرده است. با عنایت همین نکته و با توجه به گزارش‏های مختلف فهمیدیم که  قانون مطبوعات آنقدر کهنه است که نیازگوی دوران جدید نیست و نیز به مطبوعات باید فضای مجازی را هم اضافه کنیم که کارکرد رسانه‌ای پیدا کرده است. نداشتن قانون جامع و شفاف سبب بروز مشکلات فراوانی شده بود. با پیگیری‌های مدام و تشکیل جلسات متعدد کمیسیون فرهنگی، قانون مطبوعات که مربوط به دوران قبل از انقلاب بود بازنگری شد. این طرح که به «طرح نظام جامع رسانه‌های همگانی» مشهور است در جلسات متعدد کمیسیون فرهنگی به سرانجام رسیده که پس از تصویب در صحن علنی مجلس این قانون ابلاغ می‌شود.»

هنوز راه زیادی باقی مانده است
وقتی صحبت‌های حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی درباره اقدامات و فعالیت‌هایش تمام می‌شود، آرام می‌گوید: «این همه کارهایی نیست که در حوزه فرهنگ انجام داده‌ام اما هنوز راه زیادی باقی مانده و برنامه‌های بسیاری در این زمینه دارم. نخستین کاری که تصمیم دارم در دوره بعدی مجلس عملی کنم، ادامه راه فعالیت‌هایم درباره مساجد است. نهادینه کردن فرهنگ قرآن و عترت به عنوان خط مشی اصلی حرکت مدیران دستگاه‌ها، پیگیری احداث دانشکده علوم قرآن و حدیث و دانشکده خبر با توجه به ظرفیت‌های بالای استان قزوین و کمک به تشکیل حلقه‌های علمی، فرهنگی در مراکز استانی به ویژه مساجد با ایجاد شبکه پورتال جامع فرهنگی جزو اولویت‌هایم است. در این بین از مرمت مساجد منطقه نیز نباید غافل شد.»
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تاکید می‏کند: «حوزه و مسجد همواره در پیوندی ناگسستنی بوده‌اند. نمی‌دانم باید نخست نام حوزه‌های علمیه را بیاورم یا مساجد را اما می‌دانم در گام اول باید به هر دوی این نهادهای کلیدی، همزمان نگاه کنم. بسط توانمندی‌های مغفول‏مانده حوزه‌های علمیه و تسهیل بسترهای پژوهشی برای تقویت علمی طلاب، پیگیری برای تخصیص بودجه به حوزه‌های علمیه از کارهایی است که در برنامه‌هایم قرار دارد. از طرفی در سفر تاریخی مقام معظم رهبری دیدیم و شنیدیم که ایشان از علمای طراز اول قزوین، مدام یاد کردند، از همان لحظه در ذهنم این هدف شکل گرفت که می‌توان دوباره به آن جایگاه فقهی در جهان رسید. لذا انجام اقدامات مقتضی برای احیای فرهنگ «شهر ما، شهر حوزه» را آغاز کرده‌ام و هرگز هم  در این عرصه از پای نخواهم نشست.»
وی همچنین یادآور می‏شود: «از اعماق وجودم معتقدم، اگر جامعه درک کند که تأثیر حجاب چقدر مهم و ارزشمند است، تمام تمرکز خود را بر این مسأله می‌نهد. حجاب هم امنیت است و هم به فرموده امام مصونیت؛ مصونیت فرد، خانواده و جامعه. تلاش در جهت تقویت فرهنگ حجاب هم در حوزه انتخاباتی‌ام و هم در سطح کشور از اولویت‌های من است.»

ریتم رشد علمی دانشگاه‌های قزوین باید افزایش یابد
با توجه به اینکه سیدمرتضی حسینی دو دوره عضو هیأت امنای کتابخانه‌های سراسر کشور بوده، از او درباره اهمیت کتاب وکتابخوانی و فضاهای علمی می‌پرسیم که می‌گوید: «تجهیز کتابخانه‌های عمومی منطقه و پیگیری برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و به دنبال آن تصویب و تخصیص بودجه برایحفظ ریتم رشد علمی دانشگاه‌های استان قزوین، حمایت از دانشجویان مبدع و نوآور از طریق اعطای وام، کمک هزینه‌تحصیلی و بورسیه، استفاده از حداکثر ظرفیت بومی برای رشد علمی حوزه انتخاباتی و استان و حرکت به سوی قطب علمی کشور از برنامه‌هایی است که برای اجرای آن طرح‌های مدوّنی دارم. به همه این مسائل باید یک مساله دیگر را اضافه کنم که هم در رشد علمی کشور مؤثر است و هم به تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند؛ انتقال دانشجویان متأهل و سرپرست خانوار به حوزه انتخاباتی قزوین، البرز و آبیک کاری است که در چهار سال گذشته با جدیت دنبال کردم و در دوره آتی نیز  با تمام توانم آن را اجرایی خواهم کرد.»

ورزش باعث ایجاد غرور ملی در یک جامعه می‌شود
حجت‏الاسلام حسینی چندی پیش دیداری با قهرمانان و مدال‌آوران استان داشت و تأکید کرد که ورزش باعث سرزندگی یک ملت شده و  همچنین موجب می‏شود که یک ملت احساس غرور ملی می‌کند. از طرفی هم از طریق ورزش، فرهنگ یک جامعه به جهانیان شناسانده می‌شود. 
وی برنامه‌های آتی‌اش در عرصه ورزش را این گونه تشریح می‌کند: «تأکید و پیگیری برای احداث و تکمیل پروژه استادیوم ورزشی، تصویب قوانینی که به ورزش همگانی و سلامت عمومی جامعه تأکید دارند، حمایت از ورزش دانشجویی و پیگیری برای کمک به تیم‌های منطقه حاضر در لیگ‌های کشوری از جمله اقدامات آتی‌ام خواهد بود. به همه اینها ایجاد فضای تفریحی مخصوص بانوان با عنوان «تفرجگاه مادران» را نیز اضافه کنید که هم می‌تواند کارکرد تفریحی داشته باشد و هم ورزشی.»

نماینده همه مردم هستم 
سئوال‏هایمان که تمام می‌شود، می‌گوید: «بسیاری فکر می‌کنند که مدرسه و مدرسه‌سازی جزو فعالیت‌های عمرانی است اما در این زمینه نیز اعتقاد دارم که هر امری که به حوزه آموزش و پرورش ربط داشته باشد، مساله فرهنگی است. به همین علت، ساخت مدارس در مناطق محروم با استفاده از تعریف بودجه و جذب مشارکت خیّرین کشور، نوسازی مدارس قدیمی با تکیه بر معماری اسلامی و نظام شهری و حمایت و احقاق حقوق فرهنگیان به عنوان پایه‌های تعلیمی و تربیتی کشور جزو برنامه‌های من است. تصمیم و اراده دارم که در همه این حوزه‌ها پیگیر خواسته‌های مردم باشم. من در کنار این مردم زندگی کرده‌ام و در همین شهر هم زندگی می‌کنم. حتی در چهار سال نمایندگی‌ام در مجلس هرگز در تهران ساکن نشدم، چرا که ریشه‌های من در این شهر و در میان این مردم است. باور کنید ما باید معنای نماینده بودن را درک کنیم. من نماینده همه مردم هستم؛ مردمی که از جنس خودم هستند و من زبان گویای آنها در رأس قانون‌گذاری هستم.»
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی