هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

با هفته نامه قزوین فردا هر هفته به میان شما خواهیم آمد و سعی خواهیم کرد در عرصه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و بینش مردم خوب استان قزوین از هر کوششی دریغ نورزیم.
از کلیه کسانی که این هفته نامه به دست آنها می رسد یا در فضای مجازی محتوای آن را می بینند، همین طور اهالی رسانه از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی دعوت می کنیم پس از مطالعه مطالب، به نقد و بررسی این هفته نامه بپردازند و به ما در ادامه راه یاری رسانند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

کوه یخ ما دارد آب می‏شود

هشدار برای اضمحلال بوروکراتیک یک نظام مهندسی



 بازنگری در محتوا و تغییر تدریجی مباحث مقررات ملی ساختمان، پدیده‏ای است که به طور مستمر، در سال‏های اخیر، بارها و بارها موجبات تجدید چاپ مجموعه کتب مربوطه را رقم زده است. اما این بار، دامنه تغییرات، از ابطال نسخه‏های پیشین چاپی فراتر رفته و به ابطال روال کاری فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده است.

تنها چند ماه پس از برگزاری پر هیجان انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و در خلال برپایی مقدمات انتخابات هیأت رئیسه گروه‏های تخصصی این نهاد، خبر رسید که وزارت راه و شهرسازی قصد دارد تا بار دیگر در محتوای برخی دیگر از مباحث مقررات ملی ساختمان، از جمله مبحث دو از این مجموعه (که اختصاص به تشریح نظامات اداری مربوط دارد) بازنگری کند. هرچند فرایند این تغییرات از ماه‏ها قبل آغاز شده بود. این خبر سبب شد تا انتخابات هیأت رئیسه گروه‏های تخصصی، لغو شود.

دکتر مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در تابستان سال جاری، به خبرنگار سایت خبری تخصصی صما گفته است: «اکنون سیستم ارجاع کار (معرفی مهندس ناظر) و رسیدگی به امور مهندسان متخلف، همگی از سوی سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود که با کاستی‌های قابل توجهی روبرو است؛ از این رو پیش‏بینی شده تا با اختیاری شدن انتخاب مهندس ناظر توسط مالک ساختمان این کاستی ها جبران شود.» استدلال مظاهریان برای چنین امری، محدود بودن وظیفه سازمان به «تنسیق امور مهندسی» بوده است. البته در این میان، بایستی انگیزه‏های کلان در زمینه واگذاری بسیاری از اختیارات از یک سازمان مردم‏نهاد تحت نظر وزارت راه به سازمانی دیگر که تحت نظر وزارت کشور فعالیت می‏کند ـ آن هم توسط خودِ وزارت راه و شهرسازی ـ مشخص شود.

مهندس علی فرخزاد، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین و رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، بسیاری از این تغییرات را نتیجه الگوبرداری‏های غیر بومی می داند و معتقد است تصویب و اعمال این تغییرات، حرکت در خلاف جهت خصوصی‏سازی و بازگشت به نظام اداری گذشته است. وی در گفتگو با هفته‏نامه «قزوین فردا» با اشاره با افراط و تفریط‏ها در این زمینه گفت: تا پیش از این، به قدری زمینه توسعه کاری سازمان مساعد بود که بحث‏هایی در مورد گسترش فعالیت های نظام مهندسی ساختمان و عضویت نماینده این سازمان در کمیسیون‏های ماده پنج و ماده صد مطرح شود و حالا پس از فقط چند ماه، بحث تحدید سازمان به قدری جدی است که بالقوه می‏تواند فعالیت‏های آن را تا اندازه یک مؤسسه آموزشی و نهاد آماده‏سازی مهارتی مهندسان ساختمان تقلیل دهد؛ این در حالی است که شهرداری‏ها سازوکار کافی برای فعالیت‏های مورد بحث را ندارند. 

فرخزاد، رقابت احتمالی مهندسان برای کسب امتیاز نظارت را  ـ آن هم در دوران رکود ساختمانی ـ بی‏معنا و تا حدّ زیادی، برخلاف منافع صنفی فعالان این رسته حرفه‏ای می‏داند.

محمد قریشی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی قزوین، نیز معتقد است مهمترین تأثیر اصلاحات مد نظر وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، افزایش تصدیگری دولت در بخش ساختمان است که البته برخلاف سیاست‏های کلی نظام در راستای کاهش بوروکراسی دولتی و برون‏سپاری مسؤلیت‏های محوله به آن است. در سالیان اخیر، نظام مهندسی ساختمان، بیش از سایر نهادهای ذیربط، به انجام امور حرفه‏ای ساختمانی اهتمام ورزیده است و طبعاً ادامه روند تضعیف سازمان به نفع صنعت ساختمان نیست. 

امید است تا با پیگیری‏ها و رایزنی‏های مسؤلین نظام مهندسی و نیز ایجاد همبستگی میان اعضاء سازمان، مطالبات، پیشنهادها و کاستی‏های اصلاحات مذکور، به مراجع قانونگذار انتقال یابد تا این نهاد که روزهای پرچالشی را سپری می‏کند، از گذار تغییرات به سلامت عبور کند.

در این میانه، برای اعضاء دوره جدید هیأت مدیره‏های سازمان‏های نظام مهندسی ساختمان در استان‏های مختلف و به خصوص در قزوین که با کسب رتبه اول در بین سازمان‏های نظام مهندسی ساختمان کشور، داعیه‏دار حراست از حقوق مهندسان ساختمان هستند، فرصت حساسی است تا بتوانند به قول‏های انتخاباتی خویش مبنی بر حفظ کیان نظام مهندسی (که هنوز در اذهان به یاد مانده است)، جامه عمل بپوشانند.


 «کوه یخ ما دارد آب می شود» عنوان کتابی است از جان کاتر و هولگر راتگبر با موضوع تحول در مدیریت سازمانی که در انتخابات اخیر هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان قزوین، شعار اصلی یکی از ائتلاف‏ها (ائتلاف عزت و پیشرفت مهندسین) بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی