یادداشت میهمان
حسن حمزه زاده| شماره چهارم هفته نامه قزوین فردا هم مزین است به یادداشت های چند نفر از فعالان عرصه ساست و مطبوعات که در همین جا از آنها تشکر و قدردانی می شود. امید وافر دارم که همکاری این بزرگواران ادامه داشته و دیگرانی نیز از جامعه رسانه ای استان قزوین به این جمع اضافه شوند.ان شاءالله.
استقلال و آزادی ما در انتخابات جلوهگر است
حبیبالله بوربور
قائم مقام دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی
ماه بهمن نزدیک است و لازم است یک بار دیگر بهمن ماه و مردان بهمن ماه را مرور کنیم. ما در بهمن 57 چه گفتیم و چه خواستیم؟ گفتیم: استقلال و آزادی میخواهیم و جمهوری اسلامی. خواسته ما جمهوری اسلامی بود و شعارمان استقلال و آزادی. شعار دیگری هم داشتیم که نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود. پس خواسته همه مردم جمهوری اسلامی بود.
حضرت امام نسبت به خواسته مردم گفتند: جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد.
این خواسته و شعار مردم بود. شعار مردم از روی شعورشان بود، یکصدا و یکپارچه بود و این خواسته با فرمایش حضرت امام و در آن رفراندومی که صورت گرفت، محقق شد؛ همه خواستند و انتخاب کردند.
طبیعتاً قواعد، قوانین و ضوابطی بر این نظام گذاشته شد که با آن ضوابط، نظام باید حرکت خودش را آغاز میکرد و ادامه میداد. همه کشورها هم همین طور است و هر کسی که نظامی را قبول میکند، قواعد و ضوابط آن را هم میپذیرد.
حالا پس از سالها هیچ کس نمیتواند بگوید که ما استقلال نداریم. هیچ کس نمیتواند بگوید که رئیس جمهور ما را بقیه انتخاب میکنند. کسی نمیتواند بگوید، نماینده مجلس ما از جایی دیگر انتخاب میشود. به واقع هر کسی که مردم بپذیرند، همان فرد انتخاب میشود. مثال واضحی میزنم؛ در دوره آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهوری و با بودن آقای تاجزاده به عنوان رئیس ستاد انتخابات، آقای احمدینژاد از صندوقها بیرون میآید. چون مردم میخواستند احمدینژاد بیرون بیاید، و این اتفاق افتاد. یا در دوره آقای احمدینژاد و حضور صولت مرتضوی به عنوان رئیس ستاد انتخابات، آقای روحانی انتخاب میشود. آیا آقای احمدینژاد واقعاً دوست داشت آقای روحانی برنده شود؟ آیا آقای خاتمی دوست داشت آقای احمدینژاد بیرون بیاید؟ پس ما استقلال داریم و خودمان انتخاب میکنیم. ما اگر نسبت به نظام و نسبت به استقلال خودمان مقداری شک کنیم، باید به خودمان شک کنیم. مردم هر کس را بپذیرند، او انتخاب میشود. ما آزادیمان بسیار بیشتر از زمان شاه است. در زمان شاه کسی جرئت توهین به خدا و ائمه را نداشت، اما اکنون و در نظام جمهوری اسلامی، بعضیها به خدا شک میکنند و در مورد آن کتاب چاپ میکنند. پس هم استقلال داریم و هم آزادی و این در انتخابات ما به خوبی نمایان است.
از سویی، جمهوریت نظام، به اندازه اسلامیت نظام اهمیت دارد. اسلامیت نظام مدلی است که 1400 سال سابقه دارد و راه خودش را طی میکند و اگر انحرافی پیش بیاید، کسانی هستند که جلو انحراف را بگیرند. ولی جمهوریت نظام همین تحزب و احزاب است. نشستها و جلسات گروههای سیاسی میتواند جمهوریت را بهوجود آورد. این موضوع متاسفانه در کشور دقیق جا نیفتاده است. احزاب مرغ عزا و عروسی هستند و چند روزی برای انتخابات از فعالان سیاسی به عنوان نخبه نام میبرند و خودمان هم میدانیم اعتقادی به حرفشان ندارند. باید این وضعیت، تغییری اساسی کند.
بخشی از سخنرانی حبیبالله بوربور, عضو اصولگرای شورای مرکزی خانه احزاب در جلسه مورخه 28 دی ماه 1394 خانه احزاب
نقش شورای نگهبان بیبدیل است
علی صادقی نیارکی، عضور شورای اسلامی شهر قزوین
یکی از بنیانها و ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، مردم هستند و یکی از پایهها و مبناهای نظام ما مردمسالاری دینی است، لذا مردم در اداره حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی حضور فعال و مستقیم دارند و این حضور بر اساس قانون اساسی از طریق آرایی که در انتخابات مختلف، اعم از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات شورای شهر و انتخابات خبرگان میدهند، پیشبینی شده است. حضور مردم در انتخابات برای ماندگاری و حمایت از نظام مهم است و از سوی دیگر در صحنه بینالمللی حائز اهمیت است.
در این چهار دهه گذشته، مشاهده کردهایم که مردم هوشمندانه و هوشیارانه، همیشه برای دفاع از انقلاب و ارزشها و اعتقادات خود در صحنه حاضر شدهاند و همه سختیها را تحمل را کردهاند. در دوره دفاع مقدس، جانِ فرزندان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در راه دفاع از جمهوری اسلامی نهادند. در این مدت مردم به مناسبتهای مختلف در همه صحنهها حضور پیدا کردهاند و همواره در انتخاباتها با هوشیاری دست به انتخاب احسن میزنند و کسانی را انتخاب میکنند که در راستای توسعه و پیشرفت کشور و حفظ دستاوردهای رهبر کبیر انقلاب و منویات مقام معظم رهبری قدم میبردارند.
ما باید به این مردم ببالیم. اما باید توجه داشت، در همه کشورهای دنیا، حتی آنها که ادعای دموکراسی دارند، یک مکانیسم و سیستم کنترلی برای گزینش افرادی که در انتخابات نامزد میشوند وجود دارد. در همه نظامها این موضوع پیشبینی شده است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی این نقش را شورای محترم نگهبان ایفا میکند، قبل از آن نیز هیاتهای اجرایی که از نخبگان هر منطقه تعیین میشوند و مورد تایید مردم هستند، اعمال نظر میکنند تا افراد ذیصلاح را معرفی کنند. این عین منطق است. زیرا حتی زمانی که میخواهیم برای یک شرکت مدیر انتخاب کنیم، حتماً از سلامت، صداقت و توانایی او و پایبندیاش به سازمان اطمینان حاصل میکنیم؛ وقتی مدیرکل یک شرکت قرار است انتخاب شود، حتماً سوابق اجرایی او بررسی میشود و او باید در کارنامه خود، سوابق مدیریتی داشته باشد. با این اوصاف آیا میشود برای انتخاب یک نماینده که قرار است قوانین و مقررات کشور را مشخص کند، گزینش صلاحیت وجود نداشته باشد؟ لذا نقش بیبدیل اعضای شورای نگهبان بسیار با اهمیت است.
امروز و در شرایط حساسی که به قول مقام معظم رهبری دشمن به دنبال نفوذ در ارکان نظام و مراکز تصمیمگیری است، گزینش و کنترل صلاحیت افراد بسیار بیشتر حائز اهمیت است.
ضمن اینکه ما باید قانون را بپذیریم و از آن تبعیت کنیم و قانون هم شرایط تایید صلاحیت افراد را مشخص کرده است. البته اگر کسی نسبت به عدم تایید صلاحیت خود اعتراضی داشته باشد، حق اوست که اعتراض کند و به او علت عدم صلاحیتش را خواهند گفت.
نکته پایانی اینکه مردم باید بتوانند هوشمندانه، همچون گذشته انتخابی که در شأن و منزلت و جایگاه ملت و بزرگی نظام جمهوری اسلامی است برگزار کنند و چه در انتخابات مجلس، چه انتخابات خبرگان، نمایندگانی ورود پیدا کنند که دغدغهای جز رفع مشکلات مردم، حفظ اقتدار و ارزشهای دینی و انقلابی نداشته باشند.
بهعنوان کسی که مسئولیتی در شورای شهر قزوین دارم، انتظار داریم شاهد حضور گسترده و پررنگ مردم باشیم که هم برای قوام نظام و کشور معنادار باشد و هم شرایط رشد و بالندگی و توسعه کشور را موجب شود. به ویژه اینکه در شرایط پساتحریم زمینه مستعدی برای پیشرفت و توسعه وجود دارد و باید بتوانیم چرخهای توسعه را بیشتر از پیش به حرکت در آوریم.
ترفندهای لایه به لایه اصلاحات
صفتالله صالحی
قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین
یکی از برنامهریزیهای جریان اصلاحات برای انتخابات پیش رو معرفی نیروهای لایه به لایه ( 5 لایه ) برای نامزدی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. در واقع از کلیه نیروهایی که درگذشته در انتخابات مجلس و حتی شوراها رد صلاحیت شده بودند یا ردههای وابسته به فتنه 88 که تاکنون در آزمونی شرکت نکرده بودند و همچنین افراد به اصطلاح تاثیرگذار جامعه که وابستگی تشکیلاتی دارند دستور داده شده بود ثبت نام کنند تا در صورت تائید صلاحیت گزینههای اصلی در صحنه حضور یابند و بقیه افراد ضمن انصراف از نامزدهای برگزیده اعلام حمایت کرده و طبق برنامه از پیش تعیینشده اعلام انصراف دسته جمعی کنند یا در صورت رد صلاحیت یا عدم احراز ضمن اعتراض به رد صلاحیت و عدم احراز، منتظر سناریوی تشکیلاتی بعدی باشند که در آینده ابلاغ میشود.
در مرحله اول از میان 12123 نفرثبت نام شده درکشور فقط 719 نفر رد صلاحیت شدند (حدود 6 درصد)، توسط هیاتهای اجرایی مورد تائید واقع نشدند و پروندههای کاندیداها تحویل هیاتهای محترم نظارت در استانها شد. درمرحله بررسی بعدی از میان 12123 نفر 498 نفر انصراف (42 درصد) مورد تائید هیاتهای نظارت واقع شد.
اما در حوزههای استان قزوین از سوی هیات نظارت استان اعلام شد در حوزه قزوین از مجموع 97 نفر 34 نفر مورد تائید واقع شدند و 27 نفر رد صلاحیت و 32 نفر عدم احراز صلاحیت تشخیص داده شدند. در حوزه بوئین زهرا 14 نفر و از حوزه تاکستان 13 نفر صلاحیتشان مورد تائید قرار گرفت. این آمار نشاندهنده هوشیاری و کیاست چشم بیدار و حافظ و نگاهبان انقلاب اسلامی یعنی شورای نگهبان است ( البته این امکان وجود دارد که برخی افراد نسبت به رد صلاحیت یا عدم احراز خود اعتراض کنند و توسط شورای محترم نگهبان در فرصت باقیمانده مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تائید صلاحیت شوند).
مطلبی که در این مقال حائز اهمیت است خنثی شدن ترفند لایه به لایه جریان اصلاحات توسط هیاتهای نظارت استانهاست که با حوصله و دقت نظر با تحقیقات محلی و همچنین همکاری مراجع چهارگانه نسبت به بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس دهم اقدام کردند و ضمن تائید افراد با صلاحیت اعم از نیروهای اصیل اصولگرایی، اعتدالیون، و اصلاحات و مستقل فارغ از وابستگی جریانی کاندیداهای با صلاحیت را برای ارائه انتخاب معرفی کردند که درفرصت مقتضی اعلام میشود .
مردم شریف و همیشه درصحنه ایران اسلامی یکبار دیگر در 7 اسفند امسال حماسه حضور خواهند آفرید و نمایندگان شایسته برای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهند کرد. انشاءالله.
ظرفیتهای فراوان استان
و نمایندگان مجلس
احمد خورگامی
نگارنده در یادداشت قبلی که در هفتهنامه وزین قزوین فردا منتشر شد، برخی از ویژگیهای یک نماینده مجلس در تراز انقلاب اسلامی را بیان کرده بودم که از جمله این ویژگیها شجاعت و حقطلبی، داشتن روحیات انقلابی و استکبارستیزی، مردمی بودن و سادهزیستی، عدالتخواهی و مبارزه با فساد، بصیرت و دشمنشناسی، همچنین عدم وابستگی به کانونهای قدرت و ثروت و نیز ولایتپذیری بود. اما یک نماینده مجلس به جز بعد ملی و ویژگیهای فوق باید یک نگاه منطقهای نیز به استان و حوزه انتخابیهای که از آن برگزیده شده داشته باشد. به عبارت سادهتر نماینده مجلس باید تکبعدی نباشد و هم نگاه ملی و هم نگاه منطقهای داشته باشد.
استان قزوین دارای ظرفیت و پتانسیلهای فراوانی است. اما آیا دشت حاصلخیز قزوین که میتواند قطب تولید انواع محصولات کشاورزی باشد و علاوه بر ایجاد اشتغال فراوان نقش مؤثری در تولید ملی و خودکفایی داشته باشد، اکنون دارای وضع مطلوبی است؟ عدم مدیریت و برنامهریزی و هدایت کشاورزان از یک سو و مشکلات کمآبی از سوی دیگر شرایط ناگواری برای دشت قزوین ایجاد کرده است. در حالی که مشکلات کمآبی کشاورزان استان را در تنگنا قرار داده است، در عین حال شاهدیم که در حوزه صنعت استان صنایعی ایجاد میشود که به مقادیر بسیار بالای آب نیاز دارند. صنعت استان قزوین نیز همچون وضع کشاورزی شرایط ناخوشایندی دارد، مشکلات ناشی از تحریمهای اقتصادی، واردات بیرویه، ماشینآلات و تجهیزات فرسوده و همچنین واگذاریهای بی حساب و کتاب و سوء مدیریتهای این بخش نیز مشکلات عدیدهای در حوزه صنعت استان ایجادکرده است.
آثار تاریخی، طبیعت زیبا، آب و هوای معتدل و بقاع متبرکه متعدد در استان نیز میتواند ظرفیت و پتانسیل گردشگری برای استان ایجاد کند. همچنین قرار گرفتن در مسیر شاهراه ارتباطی میتواند در حوزه گردشگری سلامت و رونق اقتصادی استان نقش اساسی ایفا کند.
اما در عمل و واقعیت تا چه اندازه از ظرفیتها و موقعیتهای استان استفاده مطلوب شده است. علت عدم استفاده و مغفول ماندن این ظرفیتها استان چیست؟ به اعتقاد نگارنده مهمترین عامل، اختلافات و درگیریهای سیاسی و پررنگ بودن سیاست در استان قزوین است. این اختلافات سیاسی و فعال بودن گروههای سیاسی موجب شده تا بیشتر فرصتهای مدیران صرف حاشیه شود تا توجه به متن نیازها و مشکلات استان. اختلافات سیاسی هم منحصر به مدیران و استاندار و ... نبوده، بلکه در همه ادوار مجلس به جز مجلس نهم نمایندگان مجلس منتخب مردم نیز با این موضوع مواجه بودهاند. تنها در دوره نهم مجلس بود که تقریباً نمایندگان مجلس با دوری از اختلافات و کنار گذاشتن مسائل سیاسی و جناحی با همدلی با مدیران استان و ائمه جمعه تا حدودی در جهت رفع نیازهای استان گام برداشتند. قبل از دوره نهم در هر دوره مجلس نمایندگانی از این استان انتخاب میشدند که به جای توجه به اولویتها و نیازهای استان شعارشان توسعه سیاسی بود و گاه تا اعتصاب و تحصن در مقابل نظام پیش میرفتند. جالب اینجاست که اتفاقاً همین افراد مجدداً با انگیزههای سیاسی کردن انتخابات به صورت دستهجمعی و گاه خانوادگی برای نمایندگی مجلس داوطلب شدهاند و پس از رد صلاحیت با انواع موضعگیریها و حملات علیه شورای محترم نگهبان، سعی در تخریب این نهاد انقلابی دارند. سئوال مهمی که به ذهن انسان متبادر میشود این است که چنانچه خود این افراد از صلاحیت خود اطمینان داشتند و تایید صلاحیت را حق خود میدانند چرا این همه پرتعداد ثبت نام کردهاند. استان قزوین تنها چهار نماینده نیاز دارد و ثبت نام دهها شخصیت مشهور اصلاحطلب در قزوین چه معنا دارد؟ یا این افراد از نقاط ضعف و فقدان صلاحیت های خود مطلعند که افراد بیشتری ثبت نام کردهاند یا تعمداً برای ایجاد هزینه برای نظام و انقلاب و بلواهای جدید و تخریب شورای محترم نگهبان چنین اقدامی انجام دادهاند.
در نهایت انتظاری که از مردم فهیم استان قزوین وجود دارد این است که در انتخابشان تدبیر کنند و نمایندگانی را برگزینند که به جای اولویت دادن به مسائل سیاسی، معیشت مردم، محرومیتزدایی از مناطق محروم استان، پیگیری و تلاش در جهت استفاده مطلوب از پتانسیلهای استان را در سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
گفتمان انقلاب را برای مردم تببین کنیم
جواد قدوسی فر
دبیر جمعیت رهپویان استان قزوین
ما در شرایطی هستیم که برای حرکت رو به پیشرفت انقلاب اسلامی و تبیین این انقلاب بزرگ که در جهان منشاء اثرات زیادی شده است، زمینه مساعدی وجود دارد. در آستانه انتخاباتی هستیم که میتواند استحکام نظام را تثبیت کند.
چنانچه کوتاهی و غفلت کنیم، از حرکت دشمن که بسیار پیچیده است و شناخت آن نیاز به بصیرت دارد، غافل میشویم. پیشتر دشمن رودر رو درگیر میشد و خاکریز دشمن، ترفند، تاکتیک و میزان امکانات و نیروی آن برای ما مشخص بود. اما اکنون این گونه نیست؛ جبهه، خط مقدم و تاکتیک آنها برایمان معلوم نیست و نمیدانیم میزان امکانات، ابزار و نفراتشان چقدر است.
به همین دلیل حرکت دشمن از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است، لذا میطلبد که نیروهای دلسوز انقلاب و گفتمان مترقی و ثباتبخش ولایت فقیه، حرکات دشمن را در نظر داشته باشند.
ما باید در جامعه به گونهای بسیار شفاف گفتمان انقلاب را تبیین کنیم. پیش از انقلاب چهار گفتمان در کشور وجود داشت: گفتمان مارکسیستها، گفتمان لیبرالها، گفتمان نفاق و گفتمان اسلام. بعد از انقلاب، سه گفتمان دیگر، هدفشان را نابودی گفتمان اسلامی و انقلاب قرار دادند، اما دیدیم که نتوانستند کاری از پیش ببرند.
اکنون نیز دو گفتمان در کشور داریم، یک گفتمان انقلاب و اسلام و دیگری گفتمان مخالف اسلام و انقلاب. گفتمان مخالف انقلاب، شامل طیف وسیعی است و از کشورهای عربی مرتجع تا کشورهای غربی در آن حضور دارند. در رأس آنها نیز تفکر صهیونیست است که با پشتیبانی آمریکا در برابر گفتمان اسلامی قرار دارد.
این گفتمان در داخل نگاه و امیدش به غرب است. نهایت هدفش هم همین است که غرب امروز به آن رسیده است. به عنوان مثال، از منظر اقتصادی نهایتاً به همین جایی میرسند که غرب رسیده است: بیکاری، رشد منفی سرمایه، فاصله طبقاتی و...
در مسائل فرهنگی هم در نهایت به جایی میرسند که غرب در حال حاضر گرفتار آن است: بحران هویت، عدم توجه به بنیان خانوده و بسیاری بحران های دیگر که غرب را به نابودی خواهند کشاند.
در مسائل سیاسی نیز غرب دچار مشکلات زیادی است؛ عدم توجه به بدیهیترین حقوق انسانها، تبعیض نژادی و امثال اینها، مسائلی است که غرب با آن درگیر است.
این تفکر که گفتمان غرب برای کشور ما لازم است و ما را به پیشرفت میرساند، یا اینکه باید انقلاب را به موزه تاریخ سپرد و... در دورههایی کشور ما را زمینگیر کرد. این افرادی که این دیدگاه را داشتند، پیشرفتی که توانستند ایجاد کنند این بود که پیکان را به پراید رساندند.
اما گفتمان انقلاب اسلامی که در طول 8 سال دفاع مقدس با هدایت ولی فقیه، با تدبیر و توکل به خدا شکل گرفت توانست ما را در جنگی که در سوی دیگرش همه دنیا قرار داشتند پیروز کند. در واقع ما را به جایی رساند که در ابتدای جنگ سیم خاردار وارد میکردیم، اما امروز موشکهای بالستیک و زیردریایی و سلاحهای پیشرفته میسازیم که تامینکننده امنیت ماست. در نانو، سلولهای بنیادین، هستهای و... نیز پیشرفتهای عظیمی رخ داده که همه اینها نتیجه تفکر گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.
ما در این انتخابات با این دو گفتمان مواجه هستیم و همه نیروهای ما باید این شرایط و حساسسیت آن را لمس کنند. خواهر و برادری که به عنوان اصولگرا پا به عرصه گذاشته است، خودش میداند جذب و جلب آراء کار سادهای نیست. نظرسنجیها که از ابزار ماست، نشان میدهد، خیلی از عزیزان رأی ندارند. آنها باید با خود تصمیم بگیرند که من مهمتر هستم یا انقلاب؟ اگر من بخواهم خدمت کنم از کوچهای که در آن زندگی میکنم تا محله و شهر و کشور زمینههای زیادی برای انجام کار وجود دارد. شمایی که رأی ندارید یا نمی توانید آرای زیادی جذب کنید، رأیشکن میشوید و رأی جبهه اسلام ناب را تقسیم میکنید و صندلی مجلس را، تصمیمگیری برای انقلاب را به کسانی میدهید که با گفتمان انقلاب بیگانهاند.
به نظرم کاندیداهای اصولگرا در درجه اول باید درک کنند که دشمن میخواهد شرایط مشابهی که در کشورهای منطقه پیاده کرده در ایران پیاده کند، و اگر گفتمان انقلاب نباشد زمینه برای آنها فراهم م شود. اگر هم خدای ناکرده این شرایط پیش بیاید بلایی که سر سوریه آمده سر ما میآید. حالا اگر اصولگرایی برای تکلیف به میدان آمده، باید بتواند تصمیم بگیرد و به نفع کسانی که رای دارند، کنار برود و این گونه ایفای نقش کند. مردم هم باید دقت کنند تا به کسانی رای بدهند که واقعاً دغدغه مشکلات مردم را داشته باشند، نگران فساد اداری، مشکلات اقتصادی و اشتغال باشند و در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کنند.
دوران پساتحریم و دولتی که باید پاسخگوی مردم باشد
محمود کرمی
یکشنبه گذشته، رئیسجمهور روحانی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 را برای بررسی و تصویب به مجلس تقدیم کرد. به این ترتیب کمیسیونهای مختلف مجلس همراه با کمیسیون تفریغ، کار بررسی بودجه را آغاز خواهد کرد تا حساب دخل و خرج کشور برای سال آینده، مشخص و در دستورکار نهادهای اجرایی کشور قرار بگیرد. حال سؤال اینجاست که دولت تا چه اندازه لایحه بودجه خود را با واقعیتهای اقتصاد بینالملل از جمله عدم ثبات در قیمتهای نفت و طلا و همچنین تلاطم بورسهای جهانی، تهیه کرده و اینکه حضور در دوران پساتحریم، چه مقدار در نگارش این لایحه نقش داشته است.
با توجه به این موضوع که این لایحه ساعاتی پس از اعلام توافق هستهای و اجرای نهایی برجام، تقدیم مجلس شده است، قطعاً دولتیها بودجه 95 را براساس آنچه گشایش اقتصادی کشور در دوران پساتحریم گفته میشود، بستهاند. این امید به گشایش اقتصادی و خروج از رکود، فضای خاصی را در جامعه به همراه داشته است. مردم بدون توجه به نظریات کارشناسی، منتظرند تا تأثیر انجام برجام و دوران پساتحریم را به زودی ملاحظه و پس از سالها تنگنای اقتصادی که به گفته دولتمردان همیشه پای تحریمهای هستهای بینالمللی برای ایجاد آن درمیان بوده، به رفاه نسبی دست پیدا کنند. این رشد یکلحظهای اقتصادی با توجه به تخریب برخی از زیرساختها و همچنین مقروض بودن دولت به بانک مرکزی و پیمانکاران و در عین حال از سرگیری فعالیتهای عمرانی و خدماتی در کشور که به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده بودند، ممکن نیست. بنابراین جامعه برای استفاده بهینه از دوران پساتحریم، باید منتظر گذشت زمان باشد؛ حال این پرسش هم ایجاد شده که آیا دولت هم برای رسیدن به ثبات بیشتر و بعد از آن رشد اقتصادی، منتظر میماند یا اینکه بودجه 95 را بر اساس گمانهزنیهای رشد اقتصادی بلافاصله بعد از اجرای برجام، تدوین کرده است؟
در میان اخبار مثبت و منفی از اجرای برجام، خبر خوب اینکه از روز یکشنبه و با نهایی شدن برجام هستهای میان ایران و قدرتهای جهانی، اموال مسدود شده ایران نزد مؤسسات خارجی، آزاد میشوند؛ اموالی که در اظهارنظرهای مختلف از 20 میلیارد دلار تا 34 میلیارد و 50 میلیارد و حتی 100 میلیارد دلار هم تخمین زده میشود. با اجرای برجام همچنین ایران از تحریمهایی مانند اوراق قرضه، امکان استفاده از خدمات پیامرسان مانند سوئیفت، معاملات بیمهای، معاملات دلاری از طریق بانکهای غیرآمریکایی، نقل و انتقال ارز، نفت و گاز، کشتیرانی و کشتیسازی و حمل و نقل دریایی، تجارت نرمافزار، تجارت طلا و فلزات گرانبها و تجارت و حمل و نقل فلزات، رهایی پیدا میکند.
به این موارد آزادسازی منابع مالی و داراییهای اشخاص تحریمشده ایرانی، لغو تحریمهای غیرمرتبط با برنامه هستهای، رفع تحریم هواپیمایی، رفع ممنوعیت همکاری تجاری شرکتهای آمریکایی با ایران و آزاد شدن صادرات فرش دستبافت و مواد غذایی از جمله پسته، خاویار و زعفران به آمریکا را بیفزایید.
حال پتانسیل خروج از رکود و رسیدن به رشد اقتصادی در کشور در دسترس قرار گرفته؛ اما نباید فراموش کرد که تحقق این موارد و تبادلات اقتصادی، زمانبر است و نباید در فعالیتهای اقتصادی، تعجیل به خرج داد.
درخواست مردم ورزشدوست از نمایندگان مجلس
«نظارت مسئولانه» برای ارتقای ورزش قزوین
سید محمد عظیمی
پس از شروع به کار دولت یازدهم، محسن حق شناس مدیرکل ورزش و جوانان استان به دلایلی که برای خودش داشت، از این مسئولیت اداری کنار رفت، در حالی که در کارنامه ایشان نقاط قوتی از قبیل راهاندازی استادیوم 15 هزار نفری سردار آزادگان، حضور تیمهای قزوینی در لیگ کشور، پیگیری برای اتمام پروژههای عمرانی، انسجام امور اداری و تعامل خوب با نهادهای دیگر به چشم میخورد و البته این کنارهگیری موجب ناراحتی روزبه استاندار وقت نیز شد.
با آمدن محمد مشهدی آقایی، گروهها و افراد قدرتطلب در ورزش خودشان را برای گرفتن پستهای هیاتهای ورزشی به اداره کل نزدیک کردند و تا حدودی نیز موفق بودند. در نهایت نیز به دلیل حضور همین عناصر غیر فنی و غیر متعهد و نداشتن پول و جذب مسائل مالی توسط اداره کل، ورزش استان اکنون به حالت نزدیک رکود و سکون در آمد. اینجاست که نقش مهم و حساس نمایندگان مجلس برای آینده ورزش استان مشخص میشود. در این رابطه نکاتی قابل تذکر است:
حمایت نمایندگان از ورزش استان در سطح کلان کشور با پیگیری مستمر در تهران ضروری است.
نمایندگان محترم باید از وزارت ورزش خواستار یک مدیر کل تحصیلکرده، بومی، متعهد، با برنامه و آشنا به مسائل ورزشی و جغرافیایی استان باشند.
نمایندگان استان از مدیرکل بخواهند تا افراد دلسوز و متعهد، فنی و دستپاک را به عنوان مسئولان هیاتهای ورزشی استان به کار گیرد تا رشتههای ورزشی استان در جهت رشد کمی و کیفی در کشور گام بردارند.
و آخرین مرحله که بسیار مهم است «نظارت مسئولانه» بر عملکرد اداره کل ورزش و جوانان، هیاتهای ورزشی، تیمهای ورزشی حاضر در لیگهای کشور، پروژههای عمرانی نیمهکاره و ... است که خواسته ورزشکاران به طور خاص و تمامی مردم ورزشدوست استان به طور عام است و تذکر و هشدارهای نمایندگان ضروری است.