گفتگو با روحالله عباسپور، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس
گفتگو با روحالله عباسپور، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس
حالا همه راهها به بوئین زهرا ختم میشود...
حضور در صحنههای انقلاب و دفاع از دستاوردهای آن را از سنگر جبههها آغاز کرد و در این راه، برادر خود را در خیل شهیدان دید و برادری دیگر را در زمره جانبازان والامقام دفاع مقدس. سپس در جامه مقدس معلمی به تعلیم آموزههای انقلابی به نسل فردا پرداخت. پس از آن نیز فرمانداری البرز را به عهده گرفت و منشاء خدمات و اقدامات ارزندهای شد. سخن از روحالله عباسپور است که دو دوره متوالی است در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم بوئین زهرا و آوج به کوششهای مومنانه و خستگی ناپذیر خود ادامه میدهد. بیتردید شرح همه فعالیتهای ارزنده و اثرگذاری که عباسپور طی این دو دوره به سرانجام رسانده، در این نوشته نمیگنجد. از همین روی با سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تنها درباره عملکردش در حوزه راه و راهسازی به گفتوگو نشسته ایم.
ارتباط بوئین زهرا با مرکز استان، آسان شد
از زمانی که مردم بر ما منت گذاشتند و به واسطه رای آنها به مجلس شورای اسلامی به مجلس راه پیدا کردیم، یکی از مسائلی که به طور جدی برایم مطرح بود و به آن پرداختم، بحث جادهها و راههای روستایی بود. مسیر قزوین به بوئین زهرا، پیش از من شروع شده بود، اما ما به طور جدیتر پیگیری کردیم. این راه تکمیل شد و در واقع دوبانده شد. مسئلهای که در این زمینه وجود داشت این بود که ارتباط شهرستان بوئین زهرا با مرکز استان، به واسطه یک پل زیرگذری در مسیر راه آهن قزوین بود که مقداری تردد را مشکل میکرد. نه تنها مردم شهرستان بوئین زهرا، بلکه همه کسانی که از شمال میآمدند و میخواستند از مسیر بوئین زهرا به جنوب کشور بروند، در این نقطه گرفتار ترافیک میشدند که مشکلاتی را به همراه داشت. در این زمینه پیگیریهایی انجام شد، با شهردار محترم قزوین و شورای شهر قزوین، صحبتهایی شد، با وزارت راه هم هماهنگیهایی صورت گرفت. الحمدالله با اقدامات خوبی که صورت گرفت به فضل الهی این پل در آستانه افتتاح است که تردد برای مردم شهرستانهای بوئینزهرا، دشتآبی، بخش مرکزی، رامند، شال و... در این مسیر با سهولت بیشتری انجام میشود.
مجوز میدان ورودی بوئین زهرا را گرفتیم
مورد دیگر، بحث میدان ورودی شهر بوئین زهراست، پیشتر بحث پل در این منطقه مطرح شده بود، شرایط المان و نماد شهری بوئینزهرا، وضعیت مناسبی نداشت. پیگیریهای 4 سالهای که بهطور جدی انجام دادیم، باعث شد طی 3 سفر وزیران راه وقت، آقای بهبهانی و آقای نیکزاد را در دولت قبل بیاوریم تا مجوز میدان ورودی شهر بوئین زهرا را بگیریم؛ میدان بسیار بزرگی تعریف شد که 5 میلیارد تومن هزینه برداشت. بعد از آن با پیگیریهایی که انجام شد، مجوز و بودجه را از اداره راه و شهرسازی تحویل گرفتیم و تحویل شهرداری دادیم. حالا شهرداری باید نسبت به طراحی میدان و فضای سبز آن اقدام کند که تا به حال اقدام جدی صورت نگرفته است. البته میدان ورودی مانع از تاسیس پل شد و میدان ورودی را در اولویت قرار دادیم که اقدامات آن انجام شده و هزینه شده است. تردد ماشینها به واسطه این میدان صورت میگیرد. ولی در مورد المان هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
افتتاح 32 کیلومتر از جاده بوئین زهرا به ساوه
مورد بعدی جاده بوئین زهرا به ساوه است که 90 کیلومتر طول دارد. هر کیلومتر آن هم یک میلیارد تومان هزینه بر میدارد که پیمانکاران در این مورد طلب دارند. 32 کیلومتر آن افتتاح شده و 22 کیلومتر دیگر آن آماده افتتاح است. الباقی هم زیرسازیهایش انجام شده، اما به دلیل اینکه دولت نمیتواند مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند، مقداری وقفه در آن ایجاد شده است.
سه راهی دان اصفهان به سمت شامی شاپ دو بانده شد
مورد بعدی، جاده بوئینزهرا به سمت سهراهی رحیم آباد به طول 55 کیلومتر است. حوزه ما که تا سه راهی داناصفهان است، کارش کامل تمام شده، اما بقیه کار آن در حال انجام است. مقداری از کار که مانده در حوزه شهرستان تاکستان است. اما در عین حال، چون تردد شهرستان آوج و آبگرم و فرهان شرق و غرب نیز از این مسیر است، ما پیگیر هستیم که انشاءالله آن جاده هم به زودی تکمیل شود. در مجموع هم 30 کیلومتر آن تکمیل شده و 25 کیلومتر دیگر مانده است که از این 25 کیلومتر، 8 کیلومتر زیرسازی انجام شده است و باید پل و آسفالت آن صورت بگیرد.
مورد بعد، میدان ورودی شهر داناصفهان است که مجوز آن اخذ شده و آقای انصاری از بخش خصوصی، قبول کردند که هزینه آن را تامین کنند. ایشان از خیّرین هستند.
مورد بعد، سه راهی دان اصفهان به سمت شامی شاپ است که در دوره هشتم مجلس پیگیری کردیم و آن مسیر دو بانده شده است.
اختصاص سالانه 15 میلیارد تومان برای جاده تاکستان به رزن
جاده تاکستان به رزن مورد دیگری است که دو بخش مرکزی شهرستان آوج و شهرستان آبگرم در مسیر آن قرار دارد. در این زمینه پیگیریهایی صورت گرفت و سالانه بالای 15 میلیارد تومان برای آن ردیف بودجه درنظر گرفته شد. الحمدالله در حوزه ما 4 خطه شده و کارش تمام شده و قابل بهره برداری است. اما در مسیر آوج به رزن مشکلاتی وجود دارد که پیگیر هستیم. به ویژه در گردنه آوج که متاسفانه تلفات جادهای دارد. البته اقدامات مقدماتی در قالب طرحهای کوتاهمدت صورت گرفته، اما برای بلند مدت احتیاج به این است که کارهای مبنایی صورت بگیرد.
200 کیلومتر راه روستایی کشیده شد
علاوه بر آن در حوزه راههای روستایی در دوره قبل، 150 کیلومتر راه روستایی ساخته شده بود، ولی ما در زمان دولت قبل، معاون راه روستایی را به شهرستان بوئین زهرا و آوج دعوت کردیم و او روستاهایی را که مشکلات راه داشتند، دید و به دنبال آن، قریب 200 کیلومتر راه با وزارت قرارداد بستیم. الحمدالله این قراردادها تقریباً انجام شده و در مجموع 200 کیلومتر راه روستایی در مجموعه بوئین زهرا و آوج کشیده شده است. در صورتی که در کل استان، در این زمان شاید 50 کیلومتر راه روستایی ایجاد نشده باشد، اما مجموع شهرستانهای ما شامل بوئین زهرا، آوج، شال، دستابی و آبگرم این رقم راه روستایی ساخته شده است.
از سویی، جاده رامند به داناصفهان، یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه داشت. پیگیری کردیم و از طریق راههای منتهی به معادن سه میلیارد تومان درخواست کردیم، 50 درصد آن محقق شد که راههای روستایی منتهی به معادن، روستاهای بالای دان اصفهان، از آن بهرهمند شدند. البته راه روستای کمجمعیت مرادبیگلو هنوز مشکل دارد.
50 درصد زیرسازی در راه مشترک سنگاویل تا ورچم
پل ورودی آبگرم مورد دیگری است که پیگیری کردیم. چون میراث فرهنگی اصرار داشت این پل تاریخی است، اجازه تعمیر و ترمیم لاین بیشتر به آن داده نمیشد. اما با پیگیریهایی که کردیم، مجوز آن را گرفتیم و تامین اعتبار هم شده است و در حال حاضر کارهایش در دست اقدام است.
چند راه مشترک در شهرستان آوج با استان مرکزی و استان همدان داریم. راه قانقانلو به آقچهخرابه هست که راهی روستایی است. چون این راه بین دو استان است، برعهده استان همدان گذاشته شده، البته بخشی که در حوزه ما بود انجام شده است.
راه مشترک سنگاویل تا ورچم و در زرندیه ساوه را داریم. در آنجا هم 50 درصد زیرسازی انجام شده است. فقط آسفالت آن مانده است که برعهده ماست و انجام میشود.
البته پیمانکاران مطالبات زیادی دارند و وزارت راه نتوانسته پولهای آنها را پرداخت کند. در این دولت به راههای روستایی کمک شد و بخش دیگری از کار هم در دولتهای قبلی صورت گرفت.
بوئین زهرا را به حمل و نقل ریلی کشور متصل میکنیم
اقدام دیگری که در زمینه راه صورت گرفت زمانی بود که من خودم مسئول مجمع نمایندگان استان قزوین بودم. پیگیری کردیم تا شهرستان بوئین زهرا را به حمل و نقل ریلی کشور متصل کنیم. یعنی به مسیری که از آستارا به انزلی و قزوین میرود و بعد از آن به تهران میرسد. ما پیگیر هستیم این ریل بعد از قزوین به بوئین زهرا، ساوه و قم برود. یعنی شهرستان بوئین زهرا در مسیر شمال و جنوب قرار بگیرد. تدبیر خوبی هم اندیشیده شد. در آن دوره مجمع نمایندگان قزوین را دعوت کردم که همه آمدند و یک جلسه هم خودم با آقای لاریجانی جلسه گذاشتم؛ با توجه به اینکه ایشان هم رئیس مجلس هستند و هم نماینده قم، منافع قم را هم مطرح کردیم و مجمع نمایندگان استان قم و استانداران قم و قزوین و... همه در جلسه حضور پیدا کردند. وزیر راه و شهرسازی و معاونین آنها هم آمدند و مصوب کردیم. حالا هم مطالعات ابتدایی آن انجام شده است و مطالعات بعدی هم در دست اقدام است. زمانی که مقداری وضعیت دولت از نظر مالی درست شود، به فضل الهی اجرایی میشود.
مورد دیگری که ما پیگیری کردیم ولی ناکام بود، بحث مترویی است که قرار است از کرج به اشتهارد برود و تلاش کردیم این مترو به بوئین زهرا متصل شود. با آقای نیکزاد در این مورد صحبت کردم. ضرورت داشت که شهرداری مطالعاتی داشته باشد و هزینه آن را محاسبه کند، اما از ناحیه شهرداری همکاری نشد ولی در دراز مدت باید پیگیری کنیم تا در زمینه مترو هم بتوانیم اقداماتی انجام دهیم.
چندین و چند اقدام برای تامین امکانات رفاهی جاده ها
در مسیر بوئین زهرا به سمت سه راهی رحیمآباد، پروژه خوبی تعریف شده و بیش از 10 میلیارد تومن هم هزینه شده است. امکانات رفاهی زیادی هم در آن پیشبینی شده است. این پروژه در آستانه بهرهبرداری است. بخش خصوصی در تامین منابع مالی مشکلاتی دارد که امیدواریم حل شود. در مسیر بوئین زهرا به طرف همدان، قم، ساوه هم کارهایی شده است. شخصی آمده برای کار، مجوزهایش را هم گرفتهایم و قرار است برای ساخت و ساز اقداماتی انجام دهد ولی هنوز شروع نکرده است. در مسیرها چندین موارد را داریم.
این مواردی که گفته شد، صرفاً اقداماتی بود که در زمینه راه انجام شده است و کارهای عمرانی زیادی هم صورت گرفته که در زمانی دیگر به آن می پردازیم.