حجتالاسلام حسینی و اقداماتی که برای راه و مسکن قزوین انجام داده است
حجتالاسلام حسینی و اقداماتی که برای راه و مسکن قزوین انجام داده است
آبادی شهر و استانم آرزوست
جواد شمس| عمران و آبادی، همیشه جزو دغدغههای نمایندگانی است که آن را به پرداختن به جدلهای سیاسی ترجیح میدهند. حجتالاسلاموالمسلمین سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک، در دوره نمایندگی خود علاوه بر فعالیت در حوزههای کلان کشور و حضور در تصمیمگیریهای ملی، آبادی حوزه انتخابی خود را از یاد نبرده و براساس نگرش و اندیشه اعتقادی خود، مردمی را که به وی رأی دادهاند فراموش نکرده است. رفع مشکلات شهری به ویژه آنچه در پروژههای مسکن مهر دیده میشود و راهسازی و بهسازی راههای شهری و روستایی، از اقدامات عمرانی حجتالاسلام حسینی در طول دوره نمایندگی خود در مجلس نهم بوده است. او در این مصاحبه از اقداماتش در همین عرصه میگوید.
عمران شهرها و روستاها، از خواستههای مردمی است که از نمایندگان خود در خانه ملت مطالبه میکنند و انتظار آنها را میکشند. یکی از این موارد، ساخت اماکن خدماتی، تفریحی و دینی است. شما در این حوزه چه اقداماتی در طول نمایندکی خود انجام ادهاید؟
برای آغاز باید بگویم که فعالیتهای احداث مسکن مهر، پیش از نمایندگی من در مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود؛ اما همین پروژههای مسکن مهر در استان با نواقصی همراه بودند که رفع آن را در دستور کار خود قرار دادم. برای نمونه باید عنوان کنم که این مناطق مسکن مهر از داشتن مسجد و مدرسه محروم بودند و از نظر آب لولهکشی، برق، آب و تلفن هم مشکلاتی داشتند. در ابتدای دوره نمایندگی خود جلساتی را در تهران و قزوین با آقای نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت احمدینژاد برگزار کردم و با پیگیریهایی که به همراه برخی از همکارانم داشتم، در این جلسات مصوب کردیم که 11 مسجد در مسکن مهر مهرگان قزوین و یک باب مسجد هم در مسکن مهر آبیک، احداث شود. بیش از 10 مدرسه هم در محل این مسکن مهرها ساخته شدهاند و اکثر واحدها هم دیگر با مشکل آب و برق و گاز، مواجه نیستند.
یعنی دیگر مسکن مهر در قزوین با مشکلی مواجه نیست؟
چرا، به هر حال هرچه تعداد اماکن رفاهی و اجتماعی و دینی بیشتر باشد، اثرات مثبت بیشتری هم خواهد داشت. هنوز هم این مسکن مهرها با مشکلاتی مانند نبود فضای سبز کافی و پارک، فضاهای فروشگاهی و حمل و نقل شهری، مواجه هستند. ولی در مجموع مشکلات آنها کمتر شده است. الان مسکن مهر مهرگان قزوین که تازه تأسیس شده، نسبت به شهرک مینودر قزوین که 20 سال پیش تأسیس شده است، از رفاهیات و امکانات بیشتری بهره میبرد.
بنابراین اقدام شما برای رشد و توسعه امکانات مسکن مهر در قزوین همچنان باید ادامه داشته باشد؟
بله، ما همیشه پیگیر بوده و بعد از این هم پیگیر خواهیم بود. همین الان برادر من که مسئول دفتر من در قزوین است، هفتهای یک بار به مسکن مهر مهرگان سر میزند و طی برگزاری جلسات با حضور مسئولان، مشکلات را رصد و احصا و بعد به من منتقل میکند تا بتوانیم آنها را رفع کنیم.
موضوع دیگر بحث راه و جادههای ارتباطی است. طبق آمار اعلامشده از سوی دولت، کشور از نظر راههای روستایی توسعه پیدا کرده است. آیا این توسعه شامل استان قزوین هم میشود؟
بله. من هم آمارهایی از حوزه انتخاباتی خود دارم. در زمان آغاز دوره نمایندگی من در مجلس شورای اسلامی، استان قزوین دارای 5 هزار کیلومتر راه روستایی بود که از آن مسافت تنها 2 هزار و 500 کیلومترش آسفالت شده بود و نیم دیگر هم خاکی بود. در طول این مدت بیش از 3 سال و با پیگیریهایی که داشتیم، در محدوده قزوین، البرز، آبیک، الموت و طارم که نماینده مردم این شهرها در مجلس هستم، حدود 500 کیلومتر از جادههای خاکی آسفالت شدهاند. این اقدام حاصل دوندگیهای بیشمارم بود که با توجه به مشکلات عدیده مالی دولت، انجام شدهاند.
این از نظر بهسازی راههاست. در خصوص احداث راههای جدید هم عملکردی داشتید؟
طارم در استان قزوین به اتوبان زنجان تبریز نزدیک است. با مطالعاتی که داشتیم 2 جاده برای دسترسی طارم به این اتوبان تعریف کردیم و با معرفی به وزارت راه و شهرسازی، مقدمات ساخت آنها در حال انجام است. یکی از آنها جاده چوقر به اتوبان زنجان به طول 13 کیلومتر است که در صورت تحقق بسیاری از مشکلات حمل و نقل مردم این منطقه رفع خواهد شد. دولت قول انجام آن را داده و البته بودجه آن هم از محل ماده 180 که سهم نمایندگان برای صرف در حوزه انتخاباتی است، تأمین خواهد شد. جاده دیگر هم نیارک به خرمدره است. پیش از این مسئولان خرمدره و ابهر خیلی پیگیر احداث این جاده بودند که موفق نشده بودند. در صورت راهاندازی این جاده دیگر مردم این دو شهر برای رفتن به استان گیلان نیازی نیست تا به قزوین بیایند و از آنجا راهی رشت شوند. پیگیریهای این کار انجام شده و امیدوارم که به زودی شاهد تحقق احداث این راه باشیم.
به نکته خوبی اشاره کردید. به نظر نبود راههای به اصطلاح میانبُر، یکی از مشکلات مردم الموت و طارم است. آنها برای رفتن به استان گیلان باید حتماً سری هم با قزوین بزنند.
بله، بر اساس همین معضلات است که بر احداث این راهها مصرّ هستیم. در الموت فعالیتهایی برای احداث دو جاده برای دسترسی به استانهای مازندران و گیلان در حال انجام است. یکی از آنها جاده الموت شرقی به مازندران است که در زمان سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین مصوب شد. در زمان آغاز نمایندگی من حدود 30 درصد از این جاده تکمیل شده بود که با پیگیریهایی که داشتیم، روند پیشرفت کار در استان قزوین تا 75 درصد افزایش پیدا کرده است. در خصوص دسترسی به استان گیلان هم باید بگویم که مصوبه ساخت جاده رازمیان به رحیمآباد گیلان را در سفر استانی آقای احمدینژاد، از رئیس جمهور وقت گرفتیم. همان زمان قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاءکار را آغاز و 5 کیلومتر آن را هم احداث کرد که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید، عملیات احداث این جاده به دلایل مالی متوقف شد.
یعنی نباید امیدوار به تکمیل این راه باشیم؟
احداث این راه را مسکوت نگذاشتهایم. بارها با آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره جلساتی داشتیم و حتی یک بار او را به منطقه آوردیم و این مناطق را با هم مشاهده کردیم. خود آقای نوبخت زمانی که نماینده مردم رشت در مجلس بودند، اصرار زیادی به احداث این راه داشتند. از من هم تشکر کردند که پیگیر احداث آن هستم و قول همکاری دادهاند. روز شنبه گذشته هم که همراه با اعضای دولت برای تقدیم لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه به مجلس آمده بودند، با هم گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم. به من گفت که سفارش ادامه کار برای تکمیل جاده رازمیان به رحیمآباد را به سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء داده است.
برای احداث یا بازسازی و بهسازی دیگر راههای استان هم اقدامی کردهاید؟
در بخش آبیک، استان قزوین یک راه ارتباطی خیلی مهم دارد. جاده آبیکـخاکعلیـ بوئینزهرا. این راه که قدمت زیادی هم دارد، تخریب شده بود. با پیگیریهایی که با مسئولان محترم وزارت راه و شهرسازی داشتیم، عملیات بهسازی این جاده با انجام روکش آسفالت، آغاز شده است. اقداماتی انجام شده و در حال حاضر به خاطر فصل سرما و بارندگی، متوقف شده و به زودی شاهد ادامه عملیات بهسازی این راه ارتباطی مهم خواهیم بود.
و اقدام دیگر شما در خصوص راهسازی در استان قزوین؟
جاده آبیک به محمدیه، جادهای قدیمی است که تعریض آن و دوبانده شدنش آغاز شده است. حدود 10 کیلومتر این اصلاحات انجام شده و باقی آن هم در انتظار تأمین بودجههای لازم است که امیدواریم به زودی انجام شود. همچنین در زمان ریاست جمهوری آقای احمدینژاد با پیگیریای که همراه با مجموع همکاران هماستانی در مجلس داشتیم، کلنگ طرح ملی اتوبان قزوین ورامین به زمین خورد.
به عنوان آخرین سؤال، در خصوص احداث راههای ریلی در استان هم اقدامی انجام دادهاید؟
همانطور که میدانید، اتوبان قزوین کرج در هر دو باند شمالی و جنوبی، به دلیل اینکه در شاهراه ارتباطی شمال و جنوب کشور قرار دارد، در بیشتر روزها با ترافیکهای سنگینی مواجه میشود و مشکلاتی را برای تردد مردم این مناطق ایجاد میکند. بر همین اساس به دنبال راهاندازی متروی هشتگرد به قزوین بودیم. مصوب آن را در در دوره فعالیت دولت قبل اخذ کردیم و همراه با استاندار سابق، پیگیری زیادی برای تحقق آن انجام دادیم که متأسفانه دولت فعلی و آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به این طرح اعتقادی ندارند. در این باره هم باز آقای نوبخت قول دادهاند تا با وزیر راه و شهرسازی درباره احداث این خط قطار شهری، مذاکره کنند. همچنین با پیگیریهای آقای عباسپور، نماینده مردم آوج و بوئینزهرا در مجلس شورای اسلامی و همکاری دیگر نمایندگان استان قزوین، احداث خط راهآهن قزوین قم به تصویب رسیده است. کارهای مطالعاتی آن هم پایان یافته و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.