معماری| محیط انسان ساخت بستری برای تعالی
محیط انسان ساخت بستری برای تعالی
مهندس حبیب الله بوربور| معماری و هر بنایی که به دست انسان در یک بستر اجتماعی ساخته میشود، نه تنها متاثر از باورهای ایدئولوژیکی آن بستر است، بلکه در تعاملی پویا خود موثر در تعالی این باورهاست؛ این ارتباط در جایگاه خود، بنمایه رشد و نمو معنوی انسان و محیط زندگی اوست. در جامعهای که این تعامل، حال به هر دلیل، خدشهدار شود و کارایی خود را از دست بدهد، شکلگیری مجدد ساختارهای بنیادین، موضوعی خواهد بود که نیاز به توجه بیشری دارد. معماری در جایگاه مهمترین پدیده کالبدیِ اجتماعی، حائز کارکردهایی در زندگی روزمره آحاد ملت است که رسیدگی مسئولانهای میطلبد تا از منظر فرهنگی و هویتی با منویات ارزشی جامعه همسو باشد؛ این برخورد مسئولانه، باعث خواهد شد که ارزشهای معماری دوباره تعریف شود و مایههای اعتقادی جامعه را تقویت کند. همچنین پیوندی عمیق را بین تولید هنری/کاربردی و تقویت اعتقادات مردم شکل میدهد. این واقعیت را از نظر دور نداریم که باورهای جامعه در بستر ادراک تک تک آنها از محیط پیرامونیشان شکل میگیرد. به همین خاطر تاکیدی بیش از پیش را بر این محیط میطلبد.
مقوله هویت و هویتمداری در حوزه معماری و شهرسازی، از زمانی که پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون اصول و ارزشهای اسلامی در طرحهای شهرسازی و معماری قریب ۲۰ سال پیش کلید خورد، تا به امروز با فراز و نشیبهای گوناگونی مواجه بوده است. هر کسی هم از ظن خود به تعبیر و تفسیر آن پرداخته، که البته با توجه به اهمیت موضوع چالشهای پیرامون آن طبیعی به نظر میرسد. در این بین پیشرفت شگرف فناوری اطلاعات و سیطره محیطهای مجازی و موضوع نحوه رویارویی با مقوله مدرنیته، لایهای جدید را در مباحث هویتی ایجاد کرده است. این لایه در کنار لایههای باستانی و اسلامی/اعتقادی، چالش فکری جدیدی را میطلبد؛ به این چالشها میتوان تحولات معاصر در منطقه و حرکت به سمت ام القرایی ایران اسلامی را نیز افزود.
از این منظر موضوع هویت در معماری و شهرسازی به یک مقوله راهبردی تبدیل شده و باید برخوردی استراتژیک با آن داشت. در این بین برخورد دستوری با مقوله ساخت محیط و اعمال محدویتهای آییننامهای در ایجاد آن کاری سخت و احتمالاً بینتیجه است؛ در مقابل، آنچه کارایی دارد ابتدا درک ابعاد فرهنگی و تاریخی است. سپس باید به ایجاد سامانههایی پرداخت که بازخوردهای تعاملی را بسنجد و اندازهگیری کنند. نهایتاً هم باید ارتباطی همدلانه بین فضاهای متنوع معماری و انسان امروز شکل بگیرد. با چنین رویکردی است که مجموعه فعالیتهای نظری، رفتاری و ذهنیتی در کنار مفاهیم اجتماعی و فرهنگی در یک حرکت جامع هویتمدار شکل میگیرد و به تبع آن، معماران، متخصصان ساختمان و نیز مدیران شهری در کندوکاو، تفسیر و تشریح اصول و مبانی مشارکت خواهند داشت.
نهایتاً با تاسی به تاکیدات حضرت آقا* باید موضوع سبک زندگی اسلامی و تاثیرات متقابل آن با محیط زندگی را به موارد فوق اضافه کرد؛ مفهوم انسان ایرانی مسلمان و معماری و شهرسازی ایرانی/اسلامی، عرصهای نو برای این است که به ساخت بناهایی بر مبنای اعتقادات، اخلاق و کنشهای اجتماعی و فردی این انسان پرداخت. چنین اتفاقی، به حفظ و ماندگاری هویت ملی و اعتقادی ما میانجامد؛ در واقع بناهایی که با این رویکرد ایرانی/اسلامی ساخته شوند، نماینده عصر ما برای آیندگان خواهد بود و نقش تاریخی ما را در گذر زمان رقم خواهد زد؛ رسالتی که نه تنها برعهده معماران و شهرسازان است بلکه باری از مسئولیت است که تا سرمنزل مقصود بر دوش تمامی افرادی است که به هر نحو دستی بر آتش هویت دارند. بدین ترتیب با پشتوانه غنی گذشته، معماری معاصر ما را به فرزندان این مرزوبوم منتقل میکنند و به پشتگرمی این هویت غنی به بنا کردن طرحی نو، پایا و تعالیجو میپردازند که در اوراق تاریخ بدرخشد.
تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی (۱۳۹۲/۱۰/۲۳) در دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران، بر لزوم اهتمام ویژه به معماری ساخت و سازها در تهران به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی.