هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

هفته نامه قزوین فردا

سایت رسمی هفته نامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قزوین فردا

با هفته نامه قزوین فردا هر هفته به میان شما خواهیم آمد و سعی خواهیم کرد در عرصه اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ و بینش مردم خوب استان قزوین از هر کوششی دریغ نورزیم.
از کلیه کسانی که این هفته نامه به دست آنها می رسد یا در فضای مجازی محتوای آن را می بینند، همین طور اهالی رسانه از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی دعوت می کنیم پس از مطالعه مطالب، به نقد و بررسی این هفته نامه بپردازند و به ما در ادامه راه یاری رسانند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

معماری| ارسی، قاب هویت و معرفت شهر

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴ ب.ظ

ارسی، قاب هویت و معرفت شهر

 نگین نجار ازلی| جبران خلیل جبران شاعر و نویسنده نام‏آشنای لبنانی، واگویه‏ای دارد که در آن می‏گوید: «اولین شاعر جهان حتماً بسیار رنج برده است، آنگاه که تیر و کمانش را کنار گذاشت و کوشید برای یارانش آنچه را که هنگام غروب خورشید احساس کرده توصیف کند و کاملاً محتمل است که این یاران آنچه را که گفته است به سخره گرفته باشند.». 

ان کرد، نور و سایه جزو تاثیرگذارترین مولفه‏های محیطی در درک مکان و فضا محسوب می‏شوند. به بیانی دیگر این نور و سایه است که فضا را برای ما تعریف می‏کند و موجب می‏شود که آن فضا و مکان برای ما با عناوینی چون: گرم و صمیمی، آشنا، دلچسب و ... شناخته شوند. بازی با نور و سایه چنان در عقاید و باورهای انسانی ریشه دوانیده است که نمونه آن را در جای جای معماری و عرفان می‏توانیم شاهد باشیم. نمونه‌ای از این برداشت ادراکی از نور و مناسک و منازل آن را می‏توان در ارسی خانه‏ها و عمارت‏های قدیمی دید و چشید.

ارسی را شاید بتوان مثالی عینی دانست از آن لحظه که هنرمند و معمار، در بی‏خبری از خود، با هدف و ابزارش یکی شده و در این رهاشدگی از خود، با کمال معرفت فنی خویش یکی می‏شود. تو گویی در تک تک حجره‏هایی که با عشق و بیدلی بر جان این کالبد معمارانه نقش زده است خورشید را به منزلگه ما دعوت می‏کند؛ این چنین است که فضا و مکان مسخر نور و برای هرکس بدل به سحری رمزآلود می‏شود که او را توان ایستادگی در برابر این زیبایی نیست... . اینجا دیگر روح هنرمند و مُدرک (حتی اگر فاصله بینشان نه از بعد مکان، بل زمان نیز باشد)، هر دو به یک سو مایل شده و هر یک می‏توانند از چشم دیگری غروب خورشید را به نظاره نشسته و درک کنند.

ای لولی بربط زن، تو مست‏تری یا من

ای پیش چو تو مستی افسون من افسانه

باید گفت ارسی این هنر معماری ایرانی که نور و زمان را به تسخیر فضا درمی آورد، بیشتر در مناطق کویری و مرکزی ایران رواج داشته است. لیک امروزه با گذر زمان گویی گرد فراموشی بر نام و یاد این عنصر زیباشناسی معمارانه نشسته است؛ چنانکه در تارک شهر دیگر کمتر می‏توان نشانی از ارسی‏هایی را یافت که خورشید و آسمان را به درون فضای ما دوخته و حس ناب شعر را در سراسر جان آدمی طنین‏انداز شوند؛ حال اینکه تجلی فرهنگ و زیبایی در بعد ماهوی زندگی هر زمان از آموزه‏های ما بوده است. نیکو است معماران با گریزی به زیبایی‏های صادق و اصیلی همچون ارسی یک بار دگر معرفت‏های جاودان را در روح شهر بدمند. باشد که در وادی معماری و هنر طرحی نو اندازند... . چرا که آن اهل رازی که خود به لذت وصل جانان رسیده است می‏تواند دیگران را نیز از آن خبر داده و مست کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی