گزارش خبری
در همایش بزرگداشت «شیخ مجتبی قزوینی» مطرح شد
او شخصیتی قرآنی و اخلاقی بود
سجاد تبریزی| همایش بزرگداشت شیخ مجتبی قزوینی چهارشنبه 25 آذرماه در سالن تربیت معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد.
در این مراسم فریدون همتی استاندار، حجتالاسلام والمسلمین عابدینی نماینده ولیفقیه و امامجمعه قزوین، آیتالله سید جعفر سیدان، همچنین حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی، رجب رحمانی، داوود محمدی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به همراه جمع کثیری از علما، روحانیون و مدیران دستگاههای اجرایی، دانشجویان و طلاب حضور داشتند.
فریدون همتی استاندار قزوین در این همایش گفت: رویکرد دولت و استانداری در این مسیر خواهد بود که بتوانیم با کمک فرهیختگان، مدیران و نماینده محترم ولی فقیه در استان قزوین برنامههایی را در دستور کار قرار دهیم که این شخصیتهای دینی و فرهنگی را معرفی کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین عابدینی نماینده ولیفقیه و امامجمعه قزوین نیز با برشمردن ابعاد شخصیتی این عالم قزوینی گفت: آینده جهان اسلام را آیندهای میبینیم که علمای بزرگ جهان اسلام آن را ترسیم میکنند.
در این همایش، همچنین حجتالاسلام محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آیتالله مجتبی قزوینی رجلی سیاسی و مکتبآموز امام راحل (ره) بود، افزود: آیتالله شیخ مجتبی قزوینی عالمی زاهد و شخصیتی قرآنی و اخلاقی بود که با شاگردی در مکتب امام راحل (ره) الگویی در رفتار و منش از خود به یادگار گذاشت.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این همایش بود که در سخنان خود مخالفت شیخ مجتبی قزوینی با عرفان و فلسفه را رد کرد و وی را از بزرگان و اندیشمندان مکتب فلسفی تفکیک نامید.
وی گفت: گروهی از طلاب که پیرو مکتب تفکیک بودند و شیخ مجتبی قزوینی جزو بزرگان آن بود، متهم به ضد عرفان و فلسفه و عقل بودند، اما این گروه با فلسفه و عرفان وعقل مخالفت نداشتند و هر جا که آنها را با روایات و آیات قرآن در تضاد میدیدند با آن مخالف بودند و معتقد بودند آن عقل و فلسفه و عرفان را قبول داریم که در چارچوب قرآن و روایات باشد. البته طرفدارن مکتب تفکیک را زمانی هم به اخباریگری متهم میکردند که این اخباریگری به معنای تأکید و اکتفا به ظاهر قرآن و ظاهر روایات و احادیث است.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس یادآور شد: اخباریگری به جایگاه عقل اعتقادی ندارد و حتی اصول در فقه را قبول نداشته است. در صورتی که شیخ مجتبی قزوینی و همه همراهان و شاگردانش جزو اصولیون بودند و با اخباریون مخالفت داشتند. حتی درس اصول میدادند؛ بر همین اساس این اتهام وارد نیست و اتهامی ناجوانمردانه نسبت به اینان بوده است.
وی افزود: موضوع دیگری که به این گروه نسبت داده میشد، این بود که آنان به دنیا پشت کردهاند و به عقل و فلسفه اعتقاد ندارند و به همین دلیل سیاسی نبودند و انقلابی نخواهند شد، این هم اتهامی دیگر بود که حقیقت نداشت.
به گفته حجتالاسلام والمسلمین حسینی، بعد از دستگیری بار اول امام (ره) و زندانی شدن و سپس آزادی و حضور دوباره ایشان در قم، شیخ مجتبی قزوینی به حمایت از امام (ره) جمعی از روحانیون را از مشهد به قم آورد.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تاکید کرد: وقتی شیخ به قم آمد، فضای قم دچار تغییر شد و این خبر منتشر شد که شیخ مجتبی قزوینی حامی امام(ره) است. همین موضوع اثبات میکند که شیخ مجتبی دیدگاه سیاسی بالایی داشت و با روحیه انقلابی به قم عزیمت و از انقلاب امام (ره) حمایت کرد.
وی افزود: حتی برخی از متعصبینی که مرید شیخ مجتبی قزوینی بودند، به وی نهیب میزدند که آیا انقلابی شده است. او هم در پاسخ عنوان کرد که یعنی ما نباید دین داشته باشیم؟چرا که شیخ انقلابی بودن را عین دین میدانست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در فراز دیگری از سخنان خود در همایش شیخ مجتبی قزوینی گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که نباید حوزههای علمیه را دولتی کنیم، یعنی مطابق نظر امام(ره) حوزه از بابت شهریه وابسته به دولت نشود؛ اما امام(ره) نفرمودند که دولت نباید برای زیرساختهای مدارس و حوزههای دینی هزینه کند.
وی افزود: در هر دورهای حاکمان در ایران حوزههای علمیه عظیمی ساختند اما در جمهوری اسلامی، دولتها آماده نیستند برای توسعه زیرساختها هزینه کنند و یک دانشگاه تهران به اندازه کل حوزههای علمیه از دولت پول میگیرد. چرا باید در این باره دولت کوتاهی کند؟ تقاضای من از علما این است که وارد میدان شوند و توسعه زیرساختها و ساخت حوزههای علمیه را از دولت مطالبه کنند.